Thé
Här kommer en tvärtom-fråga om häckar. Alla vill ju ha häckar som är täta ända ner, men jag vill egentligen inte ha en häck mot grannen, utan en vacker rosenrabatt. Tyvärr är det för ont om plats för en friväxande häck, och jag vill inte ha något som behöver klippas, det har vi tillräckligt redan. Så jag behöver en smal häck som inte behöver klippas...

Alla andra alternativ jag kan komma på kräver underhåll, typ plank. Och en mur har vi inte råd med.

Jag är nog ensam om att vilja sätta armeringsnät som mina rosor kan klättra på, och om jag blir tvungen att sätta en häck vill jag gärna ha en som knappt tar någon plats på den undre metern, där jag tänkte ha mina rosor (1-1,5 meter höga). Däremot får den gärna bli lummig högre upp (upp till 3-4 meter) för att ge insynsskydd där rosorna tar slut (jag vill sätta rosor som inte blir så höga och inte satsa på en rosenhäck, jag vill ha en blandad rabatt med allt jag tycker är vackert).

Någon som har något tips?
KURT
Varför inte sätta armeringsnät med klätterros då? Klätterrosor kan ju bli många meter höga. Att blanda en häck med rosor tror jag inte blir bra, det blir ochkså konkurrens om näring och vatten.
Thé
Jag tror att jag är ensam om att tycka att det blir fint med armeringsnät med rosor på. Vi är tre som måste komma överens (jag, min sambo och grannen). Inte ens min sambo är sugen på armeringsnät.

Men har du något förslag på en enkel konstruktion som inte blir så klumpig? Tänker framför allt på de tjocka stolpar man måste använda.
KURT
Som alternativ till armeringsnät kan man ju t ex spänna rostfri wire mellan stolpar.
ingrids
Kan du tänka dig en vasformig prydnadsapel? Vet att jag har sett men hittar givetvis ingen namnsort, kan inte heller exakta mått upptill och nertill.
Thé
Tack för förslagen.

Jag misstänker att den bästa metoden är att lägga upp en psykologiskt riktig övertalningskampanj, det fanns några fina bilder i ett pdf-dokument jag hittade på nätet, så med rätt metod kanske jag kan få mitt armeringsnät...

Annars ska jag leta efter den vasformiga prydnadsapeln, eller överväga stolpar med vajer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon