|
susannio
16-06-2008, 15:05
Hej!
Mitt nästa rosprojekt är rabatter med rosa och vita rosor. Solen skiner från soluppgång till ca 14.30, rabatten ligger i zon 2-3 och ligger skyddad bakom ett högt staket mot norr.
Har valt ut följande vita rosor bland de jag hittade på handelsträdgården med förhoppning att några ska överleva vintern; Karen Blixen, Gråsten, Iceberg, Blanc Double de Coubert alt. Souvenir de Philémon Cochet.
Det är värre ställt med förslag till den rosa avdelningen, endast; Queen Elisabeth och Thérèse Bugnet.
Har ni några fler förslag på tåliga rosor som kan passa?
Om trädgården var större så hade jag kunnat ha sort-rabatter istället, men TYVÄRR finns det inte plats för detta. =) Därför provar jag att i huvudsak blanda sorter men inte färger.
Tack för hjälpen!
/Susanne
Jag gillar Queen of Sweden, jättevackra blommor, busken är lite gles men det kan man stå ut med. Hade väldigt lite problem med den förra sommaren trots det hemska vädret. Så jag tror den är ganska så sjukdomstålig
Christina i Taxinge~
16-06-2008, 17:28
Å, det finns så många att föreslå!!! Hur har du tänkt dig rabatten....och hur stor är den? Jag ser att du blandar ganska stora buskrosor med rabattrosor så det finns säkert en tanke hur resultatet ska bli. Jag blir alltid nyfiken på nya projekt! Men jag kan också tipsa dig om att titta i Kajsas fina album här på forumet. Eftersom hon bor i en högre zon än dig kan du välja vem du vill av hennes rosor.
Ezereht
17-06-2008, 06:45
finns massor av tjusiga rosa rosor  kanske surfa runt på www.rosenposten.dk
AnnammA
17-06-2008, 07:16
Rosa rosor: det finns mängder, beroende på vad du vill ha och vad du har för ambitioner. Gammaldags rosor: "Louise Odier"(kan få svampsjd, men min har nästan alltid varit frisk)"Mrs John Laing", "Reine de Victoria"(har erfarenhet av sporten "Mme Pierrre Oger" Moderna: "Fairy", "Bonica", "Astrid Lindgren", "Summerwind"(=Göteborgsposten)"Aloha", "Leonardo da Vinci" mfl. Tyvärr doftar inte alla moderna rosorna... Myskroshybrider: "Cornelia", "Felicia" Och så lite bilder från i fjol, eftersom jag inte hunnit ordna så med mina nyaste. Håller på och skall lägga över alla foton på en extern hårddisk. Bonica2.JPG Mrs John Laing.JPG Gbg3.JPG LouiseO2.JPG
susannio
17-06-2008, 10:04
Hej!
Tack för alla era svar!
Precis som någon av er skrev så tänker jag blanda olika sorters rosor, för att på så sätt få en mera livfull rabatt. Planen är att använda rosor som är förhållandevis friska och några som inte är oerhört känsliga för skugga.
Rabatterna kommer bli ca 1x2,5m samt 1x3,5m
Jag har tittat på Rosenpostens hemsida och sett många fina rosor, tack för tipset!
/Susanne
Jag har en "vit" rosenrabatt i delvis skugga, den bästa rosen är Memoire. Tyvärr har min Nevada aldrig trivts där, det är annars en mkt bra vit ros som ibland får rosa blommor och som blommar kontinuerligt.
Susannio För tusan, nöj dig inte med vad som råkar finnas på din lokala plantskola! Precis som Ezereht sa, utnyttja webben & postorder, och finns inte alla rosor du vill ha på en webshop, beställ från flera så du får exakt det du vill ha. Rosorna/rabatten kommer att stå i många lååånga år, då är du glad om du inte köpte det som katten släpat in bara för att det fanns närmast. Dessutom kan du köpa riktiga (=gammaldags) rosor då.  Du vet talesättet: det var bättre förr, ju förr desto bättre, det gäller i allra högsta grad för rosor.  Jag klampar vidare i ullsockarna och rekommenderar några favvisrosor: Mme Hardy (vit, väldoftande, damascenerros, engångsblommande, buskros), Communis (rosa, suveränt väldoftande, inkl mossan som doftar harts/terpentin när man drar med fingrarna över den, mossros, engångsblommande, buskros), samt Rose de Resht (rosa/cerise, väldoftande, [kungarnas kung bland väldoftande rosor], Biferaros, remonterande/kontinuerlig, buskros). Oj, jag höll på att glömma Königin von Dänemark (ljusrosa, väldoftande, Albaros, engångsblommande, buskros). Zon 5, utom KvD som är zon 4. Generellt är buskrosor, och i synnerhet engångsblommande, härdigare, tåligare, tuffare, mer skuggtoleranta, mer lättskötta, friskare, och de jag rekommenderat ovan behöver heller aldrig vattnas när de väl etablerats. Fram för mera ros-os. /Stefan
AnnammA
18-06-2008, 08:37
Jag har ju den förmånen att bo i Skåne, där plantskolor med stort rosensortiment duggar tätt, så därför har inte jag brytt mig om att beställa så mycket på postorder.(Jo, jag har beställt 3 st barrotade från Odla, varav en fick reklameras - den ville inte...) Däremot bad jag min lokala handelsträdgård/plantskola beställa hem en del "önskerosor" till mig i våras, och eftersom mannen på rosavdelningen också tycks vara fast i rosträsket gick det bra. Och då fick jag krukodlade rosor för c:a 130-170 kr krukan. Dessutom slank det med annat spännande nytt från de ordinarie rossortimentet.Bl a "Old Blush" att odla i kruka och"Boule de Neighe". Internet är en bra uppslagsbok, att se vad som finns, och jämföra priser mm, men man kan ju också försöka få sina lokala handlare att ta hem lite annat än de ordinära "Nina Weibull" mfl- rosorna(OBS! Inget ont menat, till er som tycker om dem!)
susannio
18-06-2008, 09:31
Hej!
Tack igen för alla tips!
De flesta av er föreslagna rosorna har jag sett hos handelsträdgården, det är ingen av de vanliga "trädgårdskedjorna" så det kanske beror på det.
Hur är rosorna vanligtvis förpackade om de köps på internet?
/Susanne
AnnammA, tack för de fina rosbilderna, underbar inspiration!
Glömde fråga hur det gått för din Boule de neige? Jag har ju sett jättefina exemplar av den på handelsträdgården som lockar!
/Susanne
De kommer barrotade och mkt hårt omvirade/inplastade för att inte väga så mkt el ta så mkt plats. Möjligtvis är de ngt hårdare nedklippta än om man köper barrotade nyupptagna direkt hos plantskolan på hösten. De har sålts på detta sätt länge och det fungerar bra. Nu mitt i sommarvärmen ska man kanske inte låta de ligga för länge hos posten, nej jag menar affären.
I våras beställde jag några rosor från Rosenposten.dk. De kom och fick först ligga en vecka i affären (rumstemp) då jag inte hade möjlighet att hämta dem med en gång. Sedan hampade det sig så att jag nödtorftigt planterade dem dagen innan vintern kom, med snöstorm och massa minusgrader i tre veckor. Huga! De två plantor som hade feta bladknoppar tog mest stryk såklart. De frös ner nästan ända till backen, vilket iofs inte var så långt då de endast var 2-3 dm höga från början. Men, nu växer de så det knakar, och de är välgrenade ända nerifrån. Inget ont som inte har något gott med sig. De övriga två plantorna frös i princip inte ned något alls. Så nu känner jag mig helt komfortabel med postorderväxter. Betänk också att många av firmorna som säljer per postorder faktiskt lever på det. Om de inte levererar överlevnadsdugliga plantor så konkar de, så fungerar den sk marknaden när den fungerar som den ska. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|