Om några dagar åker jag hemifrån och ska vara borta i 4-6 dagar. Jag vet inte hur jag ska göra med växterna på balkongen för att de ska överleva.
Det är en söderbalkong och de växter jag har är passionsblomma, petunia ("vanlig" och million bells), lobelia (häng och kant), rosenböna, paprika, tomat och någon slags klätterväxt-mix.
De växter som inte slingrat sig upp på spaljén tänkte jag ställa inomhus på nån plats där solen inte kan torka ut dem. Då borde de väl överleva?
Passionsblomman är jag mest orolig för, den går ju inte att ta in. Kan jag ställa en uppochnervänd vattenflaska i krukan? Ska man göra hål i botten på flaskan?
Stora krukor och täckodla med gräsklipp tror jag är melodin för bibehållen fuktighet i jorden. Jag kommer själv att applicera dessa principer när jag kommer åka bort en långweekend i slutet på sommaren.
Piccante
16-06-2008, 16:15
Uppochned vänd pet-flaska funkar bra som vattenautomat några dagar. Man kan köpa en speciell plastkork med spets på som man skruvar fast på flaskan och kör ner flaskan i krukan med spetsen nedåt så det droppar ur den. Eller så kör man budgetvarianten utan speciell droppkork och tar en vanlig pet-flaska och snabbt som attan vänder den uppoch ned och trycker ned den i jorden utan att vattnet rinner ut (håll tummen för öppningen och vänd!) funkar lika bra så länge jorden sluter tätt om flaskan. sluter inte jorden tätt så rinner vattnet ut vid sidan istället för att söka sig nedåt.
Ha fat under krukorna, överskottsvatten från vattningen står då kvar och växterna kan suga upp det.
Tack för tipsen!
Jag ska alltså inte göra hål i petflaskan så att vattnet rinner ut lättare? Tänker mig att det blir vakuum annars och att inget vatten rinner ut men så blir det kanske inte
Piccante
16-06-2008, 17:07
CITAT (glee @ 16-06-2008, 17:47)

Tack för tipsen!
Jag ska alltså inte göra hål i petflaskan så att vattnet rinner ut lättare? Tänker mig att det blir vakuum annars och att inget vatten rinner ut men så blir det kanske inte

Jag var oxå orolig för det först att det inte skulle rinna ut om det inte kom in luft samtidigt men jorden suger upp vatten i den takt det förbrukas och flaskorna brukar bli tomma efter ett tag. Det komemr ju in luft via jorden om den är lucker.
Ett annat tips är att ha ett vattenmagasin under växten tex ett lager med leca i botten på krukorna där vatten kan samlas och rötterna kan suga. Det är mindre avdunstning nere i botten där solen inte kommer åt än om man vattnar mycket på ytan i krukan.
Ok, vad bra. Då testar jag den metoden.

Jag har varit noga med dräneringshål och lecakulor i mina krukor så det borde funka bra med vattenmagasin. (Jag planterade om min million bells idag och upptäckte att den fått alldeles för mycket vatten, säkert flera deciliter låg i botten på ytterkrukan men som tur var hade inte den inte blivit dränkt,

)
Du ska definitivt INTE göra hål i flaskans botten. Det får nämligen allt vatten att rinna ut med en gång.
De nya mjuka PET-flaskorna fungerar inte heller utan det måste vara den gamla hårda modellen. Är flaskan för mjuk kläms den ihop av undertrycket och får också allt vatten att rinna ut med en gång.
Tack för hjälpen, jag kom hem idag och passionsblomman blommade och mådde prima

Jag hade stuckit ner en 50 cl-flaska och inte ens hälften hade gått åt. Den får stå kvar, jag är bra på att vattna ihjäl växter så den får sköta sig själv ett tag till.

(Resten av växterna klarade sig också jättebra

)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.