Full version: Tappat odlarlusten...
hjärtegull
Jag vet inte riktigt vad som har hänt med mig, men jag har verkligen tappat lusten för odling och pyssel av mina balkongväxter totalt. Min drivbänk med sallad har vissnat ner totalt pga att jag inte har vattnat på flera veckor, förgätmigejen och brudslöjan likaså. Klematisen är väl den som lever och mår bra, men snart behöver den väl också pyssel, alla nya skott bara hänger och slänger i vinden.

Majsen som jag var så stolt över har nästan bara gula blad, och jag tvivlar på att majskolvarna kommer bli särskilt goda, om dom nu orkar sitta kvar tills dom är färdigmogna. Jordgubbsplantorna ligger över kanten på sin låda, och mina två balkonglådor är tömda på dom nedvissnade penseérna för länge sen. Smultronplantorna har jag nästan glömt bort att jag har där, och jag har inte varit ute på min balkong på flera dagar.

Vet inte riktigt varför jag har tappat lusten så totalt, känns riktigt deprimerande faktiskt. Funderar på att bara satsa på typ taklökar och såna saker nästa år, som man inte behöver sköta om så förbaskans mycket.

Det enda som mår bra i växtväg är väl det som jag har inomhus, som jag pysslar om ganska duktigt. Inte för att jag direkt har någon lust till det; utan mest för att det måste göras. Lite på ren djävulskap, jag har ju kämpat med frösådder och sånt hela året, det vore ju jäkligt mycket slöseri om allt skulle vissna och dö.

Är det någon annan som har hamnat i liknande "trädgårds-svackor"?

Vet inte riktigt varför jag skriver, eller om jag ens hamnade i rätt forum. Ville väl mest bara gnälla av mig, och söka lite tröst bland likasinnade.

Usch säger jag bara... -cry-.gif
Rosmarin
Ojojoj... stackars du!

Jag vet hur det kan kännas ibland när man inte har "haft tid/lust/ork" och det sedan börjar synas på växterna att det har varit på det viset! Det ger ju inte en precis lust att kasta sig över eländet och börja pyssla och påta, eller hur?

Jag har också haft mina perioder då jag inte alls har haft lust att pyssla om mina blommor, och då känns det extra jobbigt med alla andra hurtiga människor runt omkring som lyckas så himla bra med allting!!!

Men du, det går nog över.
Med vänlig hälsning: Rosmarin trostar.gif
Eva 33c
Man kan ju ta ett "sabbatsår" tex. Så nästa år sår du inget alls, köper eventuellt bara någon planta. Kanske kommer odlarlusten tillbaka sedan. Jag har gjort så ibland, ett år utan några perennsådder (nästan...), ett år med bara halva kökslandet odalt. Det är helt OK, om det inte är roligt ska man göra något annat. Å andra sidan drabbas jag varje år vid någon tidpunkt av odlandet av en "odlardepression" när jag funderar på att asfaltera hela trädgården, men det brukar gå över. Släng det som ser trist ut och ta hand om det som fortfarande ser bra ut är mitt tips.
smile.gif
Rihane
Var utan balkong i fjorton år så jag njuter av att utan en lång procedur bara gå ut och sätta mig med en mugg te.
Odlandet är ett plus , för min skull, för att jag tycker om att känna växandet mellan fingrarna. Var inte beredd på att jag skulle njuta så oerhört av att se det växa.
Men jag har misstänkt att min odlingsvildhet ska lugnas ner någon gång. Under tiden lär jag mig vad som funkar och inte. Vad som är lätt att göra.

Ta det lugnt det är många som använder balkongen till förråd.
Lady Hamilton
trostar.gif stackars dig........och i morgon (eller övermorr´n kommer 3 växter till.. slap.gif
Men lugn, det går säkert över Annars så är det inte mer med det Jag tycker du har fått bra tips och råd i de tidigare svaren Odlangs intresset kan gå "upp" o "ner" emellanåt Men av någon outgrundlig anledning brukar det oftas sluta med att man tycker det är kul i allafall flirting.gif
Wilmer
Här går det defenitivt upp och ner!! Ibland laddar jag gärnet med frösådder etc. men sedan hur det är kommer jag av mig när det börjar bli dags för omskolningar etc.etc. Känns lite hopplöst, men det är ju inte hela världen!! Det ska ju vara kul, annars är det paus dags.

hjärtegull
Lady H: du behöver nog inte oroa dig för dina ballongblommor iaf, som sagt så tar jag rätt bra hand om inomhusblommorna : )

Kan nog bara vara en liten mental kortslutning, jag jobbar ju på Blomsterlandet och man får ju lite prestationsångest av att se hur mycket blommor/buskar/träd folk köper. Det sätter säkert snurr i huvudet på mig, och jag får för mig att alla har det så himla fint och sköter om sina blommor som om dom vore deras egna barn, och så ja... då blir det nog lite överbelastning i huvudet och så blir det tvärtom istället, då orkar man ingenting.

Plus att man är ju så jäkla sugen på alla möjliga växter som vi får in på jobbet hela tiden, men jag har slagit mig på fingrarna vad det gäller balkongväxter. Inget mer! Det som är får vara, sen så får jag nog ta ett sabbatsår från odlandet och göra som mamma sa: ha några väl valda favoriter inomhus som jag klarar av att ta hand om, och sen (till sambons stora glädje) göra balkongen till en plats där man faktiskt kan sitta flera stycken och ha det mysigt, istället för att nästan vara tvungen att ge sig ut med machete för att få plats att sitta någonstans.

Tack alla ni för snälla kommentarer iaf : ) ni på Odla är världsbäst, både vad det gäller råd/stöd och peppning
smiley_small_hug.gif
Wilmer
Fram med macheten då laugh.gif "Det ska va gött att leva" som vi säger här..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon