Full version: Ros som inte växer
myy
Vid en spaljé i en trång rabatt bland New Dawn, Pink Fairy, Bonica, Queen Elisabeth och Clematis planterade jag förra året en "Constance Spry". Denna lilla ros vill inte växa och blommar inte alls. En tunn max 20 cm pinne växer där världens vackraste klättrare skulle stått. Dessutom har New Dawn börjat ta fart och jag funderar på att flytta den lilla pinnen till hösten. Där den nu står är det trångt, men djupgrävt. Nya rabatten är inte grävd alls, utan ca 40 cm upphöjd ovanjordrabatt. Tredje alternativet är att låta den klättra på en rosenbåge, men den existerar bara i mina drömmar, så det kan dröja till 2009. Vad gör jag med lilla pinnen?
renate
Efter din beskrivning står den rätt inklämt bland tuffare rosor,jag hade flttat den till hösten och gett den en lite bättre plats.
Stiffe
Upphöjd rabatt - betyder det kompakt lerjord, och kanske också dålig dränering? Zon 3 och stabbig lerjord (skåne) det är vad jag har, och här funkar inte Austinrosor. Men jag läste nyss att Austinrosor kan behöva ett par år på sig innan de har laddat och är redo. Att det är lite trångt tror jag inte gör något.

Skriv gärna en summering till hösten om hur det har gått. Jag är nämligen också intresserad av Constance Spry, men om det är hopplöst så får jag väl tänka om. Jag såg den på Fredriksdal förra sommaren, men det var ingen upplyftande syn. Den var kal den nedersta metern, och resten var hängigt och svartfläcksangripet. Den såg rätt dassig ut om jag ska vara ärlig. Då såg Raubritter mycket fräschare och bättre ut. Om man läser LÅGs rosenbibel så borde det vara tvärtom. Vad ska man tro? En livstids samlade rosupplevelser eller vad mina egna ögon såg förra sommaren? confused.gif
/Stefan
AnnammA
Min "Constance Spry" blev inköpt sommaren 06, såg klen ut 07, men har vuxit till sig till i år, och har knoppar som jag väntar blomning på. Så den var också seg i starten, trots att jag köpte den som krukodlad. Ha tålamod!!!
Adelina
Constance Spry tar ofta tid på sig innan den växer på, och den KAN bli rätt svartfläckig.
Den är inte så lätt att få bra, skall helst inte stå för instängt.
Men när den är frisk är den vacker!
Har du bara 40 cm jord? Det låter lite lite för att Constance skall bli fin. Isåfall hade jag nog låtit den stå kvar, pysslat om, vattnat och gödslat den, och väntat in rosenbågen som komma skall! smile.gif
myy
Tack för alla svar! Den upphöjda rabatten består av mycket lera, en del stallgödsel med torv och skall kompletteras med köpejord från trädgårdsmästaren. I mitten blir rabatten lite högre - en 4-meters kulle med 40 cm hög flätad kant.

Den lilla pinnen har blvit bortåt halvmetern, men klen och utan knopp. Den ser frisk ut, men SÅ liten.Vattnat har man ju inte fått på länge, men nu börjar ju vädret bli blötare i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon