Full version: Höstsådd
Petronellah
Hej! Har hört att man kan så några ettåriga växter på hösten för att de sedan ska gro kommande vår.
Vilka ettåringar passar detta för?
Eva 33c
Jag skickar en länk till Runåbergs hemsida som handlar om höstsådd av framförallt ettåriga grönsaker. Men principerna gäller även blommor.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta, och kommer nog aldrig att prova heller även om det verkar intressant. Men jag tröttnar på trädgård och sådd framåt höstkanten och hinner aldrig göra i ordning rabatter och odlingsbäddar före vintern. Om du provar får du gärna dela med dig av dina erfarenheter nästa år. smile.gif
Heda
Jag brukar faktiskt "strössla ut" lite allt möjligt framåt senhösten. Inte i någon speciellt ordnad form utan direkt i rabatter där jag tycker att det kan passa. Ibland har jag glömt bort det på vårkanten och finner mig sedan ha ettåringar och perenner kika upp där jag tänkt, eller redan satt något annat.

I höstas skvätte jag ut vallmo och det mesta blev nog undanrensat i våras men några plantor har kommit upp och det är helt otroligt vilken skillnad i storlek och tid höstsådden gör! Dessa vallmoplantor står redan i full blom och är 70-80 cm höga och mkt kraftiga med 5-10 knoppar per planta! Så stora brukar inte mina vårsådda vallmo bli....och de som möjligtvis blir det dröjer till slutet av juli- början av augusti.

Har hört ganska många som faktiskt brukar höstså Lejongap direkt ute (!?) De bor iof i zon 1 men i alla fall?! Tyckler sjölv att de solrosor som gror ur fågelmaten alltid blir större och finare än de jag sår på våren...

Jag har inte provat så många ettåringar själv men skulle tro att alla som kan direktsås ute blir kraftigare och tidigare av att sås på hösten. De självsådda rosenskärorna bla blir mkt tidigare hemma hos mig, även om jag inte sett den före jag sår själv.

Åsa, mälardalen zon 2
Ringblommor och gurkört självsår sig rikligt deras frön verkar inte ha några problem med att överleva vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon