mianyckelpiga
16-06-2008, 19:49
Jag har fått tips att vattna grusgången och fogarna mellan plattorna med saltvatten för att ta död på ogräset som växer upp. Jag har inhandlat tösalt, efter rekommenderation, men hur mycket salt ska jag ha?
Tycker du ska spara på saltet till vintern och halkan.
Salt fungerar mycket riktigt till att döda växter med, men dina krickstående växter är säkert inte heller härdiga mot salt d.v.s. du kommer med salt att försvaga det du vill ska växa .
Dessutom med dött ogräs i grusgången har du snart en lite komposthög som med regn lakas ur på sitt salt och gissa vad nästa ogräsfrö tycker om en sådan växtplats
Rätt djup på gruset, skyffeljärn, flitigt promenrande och krattning är de bästa sätten att hålla en grusgång växtfri
Lycka till
ingrids
17-06-2008, 08:31
Håller med Lasse då även jag har läst om vad så mycket salt kan ställa till runtomkring. Skyffeljärn i gruset funkar jättebra, plattfogar vet jag mindre om.
Hi!
Tycker det är utmärkt att använda salt billigt och bra. Du kan också använda vanligt koksalt NACL
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2008, 08:50
Visst salt är billigt men är man för generös med salt skadar man ju buskar och träd mm. som kan bli dyra att byta ut mot mera salttåliga växtslag.
mianyckelpiga
17-06-2008, 12:54
Vi har inga växter omkring grusgången eller i närheten av plattorna, så det finns ingen risk att andra växter dör.
Söttok06
17-06-2008, 15:05
Jag fick ett recept på salt blandat med utspädd ättikssprit som man skulle spruta på ogräset. Det ska man göra vid torr väderlek, inte när det är risk för regn. Man upprepar några gånger.
Gunilla T
17-06-2008, 18:36
Nej, nej...använd inte salt eller ättika på jorden. Salt löses i vatten som bekant, det försvinner inte. Salt och ättika skadar livet i jorden, maskar och mikroorganismer som är våra bästa vänner i trädgården.
Ogräs bekämpas bäst med handkraft.
Jag slutar aldrig förvånas över vilka dumheter som poppar upp. Salt, gifter osv... Tänker folk överhuvudtaget på miljön och naturen??
Jan Lindgren
17-06-2008, 19:44
Hej!
Du kan också prova med hett vatten eller varmluftpistolen. Vi brukar använda hett vatten i plattfogarna eftersom den biologiska aktiviteten är för dålig för att använda glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
ingrid fuxwall
17-06-2008, 20:03
Själv brukar jag gå över med högtrycktstvätten och för stunden dödar den allt men det får bli några vändor per sommar.
ingrid
Om man inte är petig med detaljerna kan man kanske gämföra en grusgång med en Neptuni åker.
En Neptuni åker är ett fält med bara stenar inte en enda växt och det är ju så vi vill ha våra grusgångar.
Vad är då hemligheten med en N-Å finns där salt NEJ finns där gift NEJ finns där en pytte liten hög jord för någon växt att börja gro i NEJ
Så svaret på frågan om hur man ska hålla en grusgång ogräsfri är enkel inte salt inget gift ingen jord
Rätta mig om jag har fel
Jag håller med Jan….Hett vatten är suveränt att döda ogräs.
Här hemma i stan räcker det med några liter ur vattenkokaren. På landet brukar jag göra upp eld under stora tvättgrytan och koka upp vatten. I och för sig så tar väl mikrolivet stryk även av hetvatten med det repar sig väldigt fort.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.