Full version: anlägga grämatta
bessi
hej

Vi håller på och försöker ordna en trädgård. När vi köpte huset så hade de bara slängt ut massa sprängsten från när de byggde huset och sen låtit träd med mera växa upp hur som helst. Detta är på baksidan av huset ca 10 meter från huset.

Nu har vi kommit så långt att de största stenarna är borta och de flesta träden.
Jag misstänker att vi måste dränera, dels för att det har svårt att torka upp den lilla del som är gräsmatta nu. Och när man tar bort träden som har varit så borde det bli mer vatten i marken? I alla fall är planen att dränera. Jorden är mer eller mindre lera. Det är verkligen hårt nu när det har torkat upp.

Vi fick höra någonstans i från att vi skulle lägga på barkmull innan vi la på jord, det lär vara i stora mängder om det blir det, vart får man tag i det, eller finns det bara att köpa i säck? (den blivande tomten är nog på ca 1000 kvm)
Jag läste också i någon bok att man kunde ha halm i stället för barkmull? Är det någon som vet något om det? Halm lär ju vara en aning billigare, för jag antar att kvaliten inte behöver vara den bästa?

Jag har inte så stor koll på det här med trädgård, utan försöker lära mig efter hand...

Hälsningar Karin
ingrids
Blir lite förvirrad - har ni lerjord ni vill förbättra så att gräsmattan klarar sig eller behöver ni fylla upp med jord för att dölja spängstenen eller både och? Har ni avrinningsproblem idag eller är ni oroliga för att lerjorden som sådan inte kan sköta dräneringen? Hur mycket träd vill ni ha i den färdiga trädgården - d.v.s. tänker ni plantera in träd ni tycker om?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon