labarradepan
Hej

Vi har en del av vår tomt som ser bedrövlig ut.. ( vi kommer inte åt med gräsklipparen pga stenpartier ) just nu växer bara massa brännässlor där.. ajaj.

Jag funderar på att ta bort gräset och köra med en jordfräs o sen lägga på nått annat.. typ vad? Vi vill inte ha sand el grus.

Funderar på nån typ av täckbark. Ska man ha fiberduk under först?

(Sen tänkte det blir ett utrymme för vår son med ett indiantält av levande växter och en häst av en stock m.m)

Hjälp o tips tack!
ingrids
Pinjebark är snygg men lite dyrare, den är alldeles varmt kopparröd. Fiberduk kan vara en bra idé, men också att packa till jorden ordentligt först (vattna och trampa om det är en ganska liten yta). Om du bottnar med något mer ogenomträngligt, typ tidningspapper, behöver du kanske inte fräsa först.
Om du ändå gräver har jag sett bilder på nedgrävda studsmattor. Man gräver tydligen en grop lika stor som diametern och lite djupare än benens höjd och fyller med grus så att studsmattan hamnar precis i markytan. Blir snyggare och förhindrar kanske en eller annan stukning.
Clipper
Numera finns det ju "gräsfröblandningar" av microklöver. Fördelen är att det inte växter sig särskilt högt och därför inte behöver klippas, håller sig väldigt grönt och fint, samt att det enkelt konkurrerar ut annat ogräs som tex brännässlor. En tanke om man inte vill bekosta pinjebark.
labarradepan
Vilken smart ide med tidningspapper istället för att fräsa.. du menar att det funkar. och sen lägga fiberduk på tidningspapper o sen bark???

Microklöver lät ju med skoj smile.gif fast jag har en ganska stor yta som måste bearbetas.. ( fast man kanske kan ha både och?! )

Tack för bra tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon