Full version: Få bort ogräs
Doroteas
Hej, kan någon hjälpa mig, jag har en liten torr kulle på tomten vid sommarstugan (under kullen finns trekammarbrunnen) som jag vill plantera något för att få bort allt ogräs som växer. Växterna måste tåla full sol och torrt. Har någon några idéer på vad jag ska sätta för att de ska ta över ogräset snabbt.

Tacksam för svar
Platinum
Oj en marktäckare som växer som ogräs för att ta över annat ogräs, den var klurig.

Min första tanke är teveronika, ett vackert ogräs med hög spridningspotential.

ingrids
Få bort ogräset med växtter kan bli knöligt, men rensa ordentligt inklusive alla rötter och plantera t.ex. en torktålig ganska hög näva borde funka, gärna flocknäva som finns i flera nyanser från vitt till mörkrosa. Poängen men en ganska hög marktäckare är vad jag förstår att den skuggar marken mer. Om det inte är alldeles för soligt kan du kombinera med, eller i stället prova med vintergröna. Den blå är vanligast men det finns även vit och rosa.
Du kommer antagligen att behöva kolla igenom kullen ett par gånger innan midsommar varje år för att rensa ovälkomna gäster, men annars har den chans att hålla sig relativt ogräsfri.
Lycka till.
Doroteas
Tack för tipsen, har nyligen försökt med daggkåpa, så vi får se
ingrids
Daggkåpa låter som en bra idé - den är hög och sprider sig lite extra med frö också smile.gif
Lilla Sibirien
Tänkte också föreslå flocknäva, en torktålig marktäckare som inte släpper igenom ogräs när den väl har etablerat sig. Den sprider sig rätt så fort men ändå inte ogräsartat.
[attachment=19868:Flocknäva.jpg]

Daggkåpan är också ett bra alternativ tummenupp.gif
sillamor
Smultron sprider sig som ogräs hemma hos mig och täcker bra.
ingrid fuxwall
Rensa rent och sätt sedan penningblad - de kväver allt, även ogräs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon