Första året med växthus och nu funderar jag på vad ni ger era tomater och gurkor för extra näring?
Hoppas att det finns någon som vill dela med sig av sina "hemliga" gödselknep.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2008, 10:29
Gräsklipp, nässelvatten, Runåbergs SM3 + lite pelleterad hönsgödsel ifall jag har ont om gräsklipp.
Majjijann
17-06-2008, 10:49
"Näring till gröna och blommande växter" grön flaska som köps på ica.
Tomaterna blir så raka i ryggen av det
Storåtjejen
19-06-2008, 17:15
Blandade Algomin i jorden tillsammans med koskit på påse. Efter planteringen fick de Weibulls växthusgödning och sedan har jag även lagt över gräsklipp.
Preussen
19-06-2008, 17:20
aska, pelleterad hönsgödsel och i viss mån kalksalpeter
Guldvatten
Flytande blåkorn, kompost, gräsklipp eller vad jag kan ha till hands för dagen...
Platinum
19-06-2008, 18:11
Stjäl tråden lite...
Skulle jag kunna göda med min akvarieväxtgödning i växthuset jag håller på att bygga? Gödningen består av tre olika delar, Kno3, Kh2po4 och mikrogödning (Fe, Mn, Cu, Zn, B o Mo).
*Humlan*
21-06-2008, 09:36
När det gäller gräsklippet, det lägger ni bara ovanpå jorden i spannarna så att säga? Möglar inte det? Och ni byter ut det lite då och då? Första året som tomatodlare för mig med. Jag som aldrig skulle ha grönsaker i mitt växthus har nu fyra olika sorters tomat plus gurka... Man ska intevara sämre människa än man kan ändra sig...
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2008, 10:10
Japp man lägger bara gräsklippet ovanpå (inte upp mot stammarna på växterna utan ha en liten zon runt stammen där det inte finns gräsklipp). Jag byter inte ut gräsklippet bara lägger på mera färsk gräs med jämna mellanrum.
*Humlan*
21-06-2008, 17:19
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-06-2008, 11:10)

Japp man lägger bara gräsklippet ovanpå (inte upp mot stammarna på växterna utan ha en liten zon runt stammen där det inte finns gräsklipp). Jag byter inte ut gräsklippet bara lägger på mera färsk gräs med jämna mellanrum.
Tack då vet jag! Och jag som klippte gräset igår... Nåja, det lär ju bli fler gånger i år!
Tack för era tips! Jag vill hellst använda mig av det som finns närmast till hands och det verkar ju vara gräsklipp, kan även hämta koskit hos grannen. Nu till nästa fråga, hur ofta och hur mycket gödslar ni? Och vad är guldvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2008, 13:07
Guldvatten = 1del urin + 9delar vatten
Jag har inget schema hur jag gödslar, utan jag gödslar efter behov. Jag tittar på växterna är ex. tomatplantorna kraftiga och frodiga har de näring, börjar nytillväxten bli klenare gödslar jag mera. Ofta kräver stora plantor mera näring än små så man måste inte vräka på gödning då plantorna är små.
Rosmarin
23-06-2008, 16:05
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.