Constance Spry blommar som vackrast nu, David Austins första ros som blommar 1 ggn.

Blommorna är jättestora och doftar starkt.

Efter fyra år är rosen 3 m, den verkar oberörd av grannens tre jättebjörkar strax bakom, det var jag väl lite fundersam på när jag planterade höga rosor i tomtgränsen.
Åh!!!!

Är inte 3 meter ganska imponerande för den rosen?
Jo med tanke på jättebjörkarna bakom som är 35 år, men den får som sagt mycket kogödsel och vatten.
Adelina
17-06-2008, 12:19
Åh, vilka praktexemplar!
Då är det klart; Fröken Constance skall samplanteras med björkar för att växa bra!
Jag har sett rätt många klena exemplar av denna ros kan jag säga, trots utmärkta förutsättningar i övrigt.
Ofta trivs den bättre lite utsatt, i bågar, friväxande och lite luftigt. När den står instängt brukar den ofta växa dåligt och bli svartfläckig till tusen.
Men dina är ju magnifika!!!! Grattis!
Kan bara instämma - vilka praktexemplar!

Särskilt med tanke på läget, eller kanske pga läget? Det är ju trots allt en klätterros, gjord för att växa bland större träd och buskar - eller?
Adelina
Mycket intressant information. Men jag känner mig ambivalent, hur man än gör tycks det vara en chansning.
/Stefan
Tror inte den är så pjoskig, enligt LÅG Rosbibeln klarar den magra lägen, jag har sandigt, ska vara skuggtålig, tror den blir tuffare för den bara blommar en ggn, rosen fryser inte tillbaka i min zon. Den kan också bli mer än 3 m om den får ett stöd, rosen växer i en ring av armerings järn som maken gjorde.
AnnammA
18-06-2008, 08:17
Jag tror att den kan kinka lite i början, för så har min gjort. Köptes som krukodlad 2006, men ville inte blomma 2007, och såg ut som om den skulle säga "goodbye"...Men det som såg grönt ut har vuxit till sig, och i år blir det blom inom de närmsta dagarna. Ngn rosvetare i trakten har sagt att rosor måste ha ett par år på sig att växa till sig, innan man kan se resultatet...Det är nog så sant...
PS!Tjusigt exemplar du har, Kajsa! :wub:DS.
Erika i Sandviken
18-06-2008, 17:12
Jag satt min CS förra året , och i år var den jätte seg.Och när jag precis hade köpt en ny klätterros att byta ut henne med (Emelie) så satt hon minsann fart.Nu kommer det massa under ifrån och hon drar verkligen iväg.
Bra fortsätter hon så här så OK....Emelie har fått en ny plats
Kajsa
Du har det dock inte så blåsigt antar jag? (Jämfört med skåne.)
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.