Kajsa

Fick en liten planta av Anette från Nora - 06, det är en Gallica ros, vad jag minns var det en ros som hittats i POM - projektet där man inventerar äldre rosor. Färgen var bra lik gallica rosen Tuscany just nu. Enligt Anette ska den sprida sig glatt med rotskott. Dala - Järna ska visst ligga i Vansbro kommun i Västerdalarna, sökte på nätet.

Skulle den börja sprida sig hej vilt ska jag dela med mig till er.
Christina i Taxinge~
Å, jag fick också från Anette förra året - nu måste jag ut och titta om den har fått knoppar!
Den står kvar i krukan fortfarande, ska plantera den på semestern tänkte jag.

Jag skulle önska att Anette kunde ge mig lite info mer info om Kerstin som rosen fått namn efter.
Jag är född i Vansbro och min svärmor bor där fortfarande - hon är 93 år och kan hela bygden! smile.gif
Kanske kunde man komma fram till "rosens rötter" på nåt vis....

Christina i Taxinge~

Nu blommar min också - och jag måste säga: vad är det som skiljer denna ros från Tuscany?! Det måste vara Tuscany, eller hur?

[attachment=19918:DSCN3269__Medium_.JPG]

Mina Tuscany och Tuscany Superb sprider sig också med rotskott alldeles hejvilt.

Kajsa
Nej, det måste finnas någon skillnad, vi får mejla Anette och fråga vad som skiljer dom åt, tycker min ros verkar mycket lägre än Tuscany, har haft den sedan - 06. Men dom har båda sammetskänsla.

Sprider sig med rotskott, gör inte alla Gallica rosor det ?
noranettan
Så blev de första blommorna hos mig med. Jag satte nästan i halsen, är det här en vanlig Tuscany??? Men efter ett tag började den visa de rätta färgerna. Mycket möjligt att den har Tuscanyblod i sig.
Rosen hittades i en Noraträdgård, hos ett äldre par. Damen, Astrid, hade fått rosen från sin moster Kerstin, bosatt i Västerås. Mostern hade i sin tur fått rosen i bröllopsgåva, tidigt 30-tal, från sina svärföräldrar som hade en gård i Dala Järna. Kerstin hade sett rosen där och blivit förtjust i den. Sen har Astrid skänt bort rotskott av den. När vi hade en KOM-OCH-VISAdag för några år sedan i Lindesberg så kom den här rosen in. När LÅG frågade vad den kallades så fick han svaret Astrids Ros. Han sa också till henne att den rosen var värd att låsa in i bankfack!
Den finns nu på provodling på Fredriksdal, så vi får väl se vad DNA visar.
Christina i Taxinge~
Men så spännande & kul! smile.gif
Och jag som inte har nåt bankfack....... unsure.gif

Kajsa
Tack Anette för svar, vi har just druckit te på vår nya veranda och där ser vi rosen, maken tyckte mycket om rosen, vilken färg, helt sagolik rose.gif Ska spara din historia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon