Är trätrall en bra botten i en lövkompost eller skall man lägga den direkt på marken? På finmaskigt nät?
Jag vet inte hur komposten ser ut i övrigt, men så länge man inte lägger matrester i komposten så ser jag ingen anledning att ha något botten.
Nej, varken matrester eller fallfrukt, bara löv, gallrade växter, potatisblast mm. Inget ogräs.
Du menar att man inte behöver någon botten då. Bara lägga på backen? Min man vill absolut ha trätrall under - är det någon nackdel?
När man anlägger en kompost kan det vara bra att ha något luftigt i botten, man brukar rekommendera lite grövre kvistar. Lägger man nät eller trätrallar i botten så kommer komposten ändå få kontakt med jorden under, så det är inget problem att lägga trätrall i botten, även om de inte fyller någon funktion.
Piccante
17-06-2008, 18:07
Om man nu vill ha en botten så tror jag att trätrall är bättre än nät. ska man tömma komposten med en grep så tror jag att man lättare fastnar med en grep i ett nät och gör sönder det medan en trätrall står emot mer om man dessutom lägger grepen eller spaden mot trallen så kommer man lätt under komposten när man lyfter upp den.
Fågelvägen
17-06-2008, 18:09
Jag trodde markkontakten var viktig för att daggmaskar ska kunna komma och gå. Ris och kvistar underst brukar funka bra för att skapa lite dränering.
CITAT (Fågelvägen @ 17-06-2008, 18:09)

Jag trodde markkontakten var viktig för att daggmaskar ska kunna komma och gå. Ris och kvistar underst brukar funka bra för att skapa lite dränering.
Det kommer att falla ner material i springorna på en trätrall, och maskar klättra bara det är mörkt och fuktigt åt dem.
Madeleine1
21-07-2008, 22:25
Jag skulle lägga direkt på backen om det var lite i taget. Hade jag mycket som skulle i komposten på en gång skulle jag lägga kvistar i botten för att göra det lättare att få in syre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.