|
malin72
17-06-2008, 13:04
jo kattmamman kom in nu och skulle upp till mig då ser jag att hon är svullen!!!! hon var under altanen sa sambon och nu blir jag ju rädd...geting, jordgeting vad??? vad gör jag nu...håller koll ja visst, måste vi åka???(hon är ju inte våran) får vi ens ta med henne hem sen..ägaren jobbar ju nu råd snälla [attachment=19854:akut1.jpg] [attachment=19855:akut2.jpg] [attachment=19856:akut3.jpg]
Sussie F-Flower
17-06-2008, 13:18
Ring och rådgör med veterinär tycker jag...
Ibland om barn blivit getingstungen så brukar det kunna lindra om man lägger på och gnider én fuktig magnecyl, treo eller bamyl (acetylsalicylsyra) över bettet, men det är ju inte så lätt att se, på en katt full i päls!
Du har inte betapred hemma? Är du allergisk eller känner någon som har betapred så kan ju det lindra och göra att det går över snabbare....
(Annars tror jag iofs att katterna är väldigt tåliga...)
Hoppas att det går bra för den lilla...
Har du kollat i hennes mun så hon inte har fått dit något...? Sticka eller dylikt?
Blek i tandköttet? Hög puls?
*Stintan*
17-06-2008, 13:22
Kan du inte få kontakt med ägaren? Ring veterinären och hör vad dom säger iallafall.
Sussie F-Flower
17-06-2008, 13:24
CITAT (Stintan43 @ 17-06-2008, 14:22)  Kan du inte få kontakt med ägaren? Ring veterinären och hör vad dom säger iallafall. Ja, just det.... (!) -Naturligtvis....!
Ormen kan ta i ansiktet det är ju det katter sticker in och luktar med, ansikte och fran tassar är nog valigat har jag för mig.
OBS Använda aldrig människo medicin till katter utan att har rådfrågat vet, katter tål inte all människormedicin, de kan dö av det.
Kan du inte se om det finns några sår efter bett/stick.
Had e det varit min katt hade jag velat att ni åkte in med henne, går det verkligen inte att få tag på ägare alls,någon som känner någon som har jobbnr eller mobilnr?
malin72
17-06-2008, 14:14
:no:jag ska gå upp och leta efter henne...tyvärr tror jag inte att hon kommer åka in med henne men sambon och jag håller koll så får vi se vad dom säger...hm känsligt det här... själklart hade vi åkt direkt om hon var våran inget snack om saken....
Vet ni på vilket företag hon jobbar, kan ni ju ringa dit och fråga eftr henne.
Vill hon inte ta sin katt till vet om det behöver, är det vanvård och kan anmälas.
malin72
17-06-2008, 15:42
CITAT (Anic @ 17-06-2008, 15:16)  Vet ni på vilket företag hon jobbar, kan ni ju ringa dit och fråga eftr henne.
Vill hon inte ta sin katt till vet om det behöver, är det vanvård och kan anmälas. hm fanns en tråd förr om detta..bla men hon är bättre nu, bla genom att vi pratar med varann
CITAT (malin72 @ 17-06-2008, 16:42)  hm fanns en tråd förr om detta..bla men hon är bättre nu, bla genom att vi pratar med varann  Jag vet inte vilket tråd du syftar på eller vad du menar... huvudsaken är ju att någon håller koll på katten och om den blir sämre får vetrinärvård.
malin72
17-06-2008, 16:02
CITAT (Anic @ 17-06-2008, 16:49)   Jag vet inte vilket tråd du syftar på eller vad du menar... huvudsaken är ju att någon håller koll på katten och om den blir sämre får vetrinärvård. hm det var en tråd som inte finns kvar som jag startade för ett par år sedan...men den glömmer vi men nu när jag var nere med henne så tvättar hon sina ungar och sig själv och jag tycker att svullnaden gått ner så jag håller tummarna, det kanske är som för oss att det lägger sig, jag ser inga bett jag har gått igenom pälsen.....
vad sa vetrinären? annars även om svullanden lägger sig så borde du hålla uppsikt någon/några dagar kanske? Stackars lilla pussgurkan, hoppas allt går bra! Jag visste inte att det handlade om mer än en skaddad katt utan en katt med ägare som inte bryr sig(?), som sagt hade det hänt mina katter hade jag velat att den som tog hand dem skulle rusat till vetrinär om vetrinären rådde till det, självklart hade jag och agria  stått för kalaset.
Ingrid Zon3
17-06-2008, 19:39
Lite sent att komma in nu men för framtid bruk kanske? Om svullnaden går ner och kattens allmäntillstånd är bra finns det väl ingen större anledning att stressa upp katten med att åka till veterinär.
Håller med och vill understryka att man aldrig nånsin ger katter människomedicin, inte ens "harmlösa" preparat som acetylsalicylsyra. IOch inte utvärtes heller eftersom de tvättar sig och får i sig medlet.
När jag var nybliven kattägare fick den ena ett getingstick i tassen. Jag ringde direkt till veterinären som lugnade ner mig med att det går över. Fick också besked om att även katter kan vara överkänsliga mot getingstick (eller -gift kanske) men att det då inte går att göra nåt eftersom det går så oerhört fort på små djur.
Jättejobbigt med en granne som inte tar hand om sina djur efter ordning, malin.
för hundarnas skull har jag alltid betapred hemma - orm o geting och sådant som kan hända - men har aldrig funderat över om betapred funkar på katten om i fall att!!!
Sussie F-Flower
23-06-2008, 22:56
Undrar hur det har gått med katten...?
Har den kryat på sig?
Hej!
Jag tänkte på det där med ormbett. Vi har mkt orm ute på landet och jag har därför försökt förstå vad man ska göra om kissen blir ormbiten. Såvitt jag förstår ska man alltid åka in med ormbiten katt, eftersom de värsta effekterna blir de senare. bla njurar... Menar inte att du ska göra det, men ägaren borde nog...
hur har det gått?
malin72
24-06-2008, 21:02
hej allihopa jo då det gick så bra så så här har hon det nu med sina småttingar [attachment=20210:år_2008_..._Medium_.jpg]
Åååhhh!!! vilken härlig bild.... skönt att det gick bra!
Calypso_bulbosa
25-06-2008, 15:43
Vill bara informera,att PARACETAMOL,som finns i tex Alvedon,kan vara direkt dödande för en katt att få i sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|