Hanna76
17-06-2008, 14:21
Är alldeles ny på området och behöver lite tips om hur jag ska få min svarta valnöt att må bra nu under första året. Har nyligen satt frö i kruka som jag har utomhus och jag bor i zon 3. Det jag undrar över är hur ofta jag bör plantera om fröet? Hur mycket vatten fröt vill ha och till sist var jag ska övervintra krukan? Bor i Karlskoga och vintrarna varierar mycket, sista två har varit milda. Läste att det kunde ta en hel vinter innan fröet gror.Är tacksam för alla tips, Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2008, 14:29
Gräv ner krukan under en buske el dyl. ofta behöver kärnan gå igenom en vinter innan den gror (kallstratifiering), håll sådden fuktig under sommaren på vintern när det är kallt måste du inte vattna. I vår då kärnan har grott och plantan har fått karaktärsblad så planterar du om den i en större kruka. Jag skulle ta en 5 liters kruka el dyl. Om du har möjlighet att plantera växten i backen kan du göra det istället för att plantera det i kruka på våren. Håll isåfall ogräsfritt runt plantan och se till så växten har vatten.
Karlskoga är väl på gränsen mellan zon IV och zon V? Svart valnör brukar man inte rekommender högre än zon III, så om du skall klara att övervintra den så måste den planteras på ett mycket skyddat läge, och kruka utomhus är inte ett bättre alternativ.
*Ulrica*
17-06-2008, 15:51
Sambon fick svart valnöt att gro förra året med hjälp av Impectas såråd. Våt sand i påse - i rumstemperatur 5 dagar sedan kylskåp 6-8 veckor. 2 av 4 grodde. De stod ute i krukor under vintern vilket de tyvärr dog av (vi har typ zon 3). Vill du vara helt säker så övervintra frostfritt första året.
Alexander-VG-zon3
17-06-2008, 19:39
fast helt frostfritt vill den inte heller ha ,, ett par nätter med frost behövs även om den står i kruka eller mark .
ner till -5c sedan övervintra runt 0c .
valnöt är känslig i ung ålder men är den bara gamla och etablerad och har ''rätt'' vinter och sommarklimnat så tål den kraftig frost neråt -30c -35c . och den temperaturen kan man nog få i zon 3 om vintern är kall .
Hanna76
17-06-2008, 20:58
Tack snälla för alla svar, jag ska nog få den att överleva vintern här i värmlandsskogarna
har talat med trädgårdshandeln här och dom sa att vi var zon 3 ev, 4 så jag hoppas...Ska kanske prova att ha
krukorna på våran inglasade altan första vintern där det inte blir riktigt lika kallt. Tack än en gång, känns bra att vara igång med mina odlingar

MVH Hanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.