Frukten smakar egentligen inte så mycket men den lilla smak jag kände påminde om melon och konsistensen som kiwi. Fröna är ätbara och påminner också om kiwi.

(Man äter den som kiwi, men har hört att den är god om man har med pithaya i sallader).
Det finns några alternativ till hur du skaffar dig några frön:
1, Köp en frukt i någon affär. Det är inte alla som har så du får leta. Om du hittar en frukt så är det bara att dela på den och äta den som kiwi, men spara de små svarta fröna (går ej att missa då frukten har tusentals frön).
2, Om du inte hittar en frukt så kan du kolla på internet. Jag har sett på Ebay att där säljs det självbefruktade sticklingar.
3, Jag har ju även några pithayor och delar gärna med mig!

Att så den så får man väl prova sig fram. Jag tog något lätt som bara vanlig blomjord och kruka. Var noga med att hålla jorden fuktig och tänk på att det kan dröja flera veckor innan den kommer fram. Jag själv tappade nästan hoppet och nästan slutade vänta tills jag upptäckte de små gröna nykomlingarna.

Och innan du skaffar dig en pithaya måste du fundera lite; Pithayor är inte en liten växt, den kan faktiskt väga upp till 50 kg och varje blad bli ca. 5 m. Den kommer inte börja blomma förrän den är 2,5 år gammal eller väger ett visst antal kilo. Men annars lever den upp till 20 år och under de åren så är den extremt produktiv om du sköter den rätt!

JAg rekommenderar att du skaffar dig en självpolinerande pithaya, annars måste du handpolinera.