Full version: Vad är detta?
Shinku
Hejsan, jag och min pojkvän, syster och min far var ute och handlade blommor och tillbehör nyligen. Kom just hem. Min dröm är ju att kunna få en egen Pitaya i hemmet som är stor nog att få blommor och frukt, dock väldigt svårt med frukt.

Jag frågade om dom hade några Pitayor men det hade dom inte sade hon jag frågade. Men jag är nu lite skeptisk eftersom min pojkvän frågade om dom hade bambu. Hon svarade nej på det men sen vid kassan hittade vi några st.

Anyway, här kommer en liten bild på den trevliga växt jag hoppas på vara en Pitaya och jag önskade att ni kunde identifiera den. Ursäkta storleken..

Shinku
Hur kommer det sig att alla ignorerar mina poster? sad.gif
Platinum
Mig veterligen så är pitahaya/drakfrukt en frukt man kan få från olika sorters kaktusar.

Söker du på nått av dem namnen så kanske du hittar nån info.
Shinku
Så jag antar att jag måste vänta och se om den får stora blommor. Jag vet hur blommorna ser ut så... smile.gif
sqrulan
g.gif Jag tycker att din "hängkaktus" ser ut precis som min,den har jag haft i
många år.Den är lätt att föröka men blommar aldrig,vad den heter vet jag
inte.

TantGredelin
Du ställde frågan i en avdelning som heter Köksträdgården. Det kanske är därför det dröjde innan någon såg den. blomma.gif
Shinku
CITAT (Shinku @ 21-06-2008, 17:28) *
Så jag antar att jag måste vänta och se om den får stora blommor. Jag vet hur blommorna ser ut så... smile.gif

Jag har även planterat frön och fått upp skott från en pitahaya. Dem liknar faktiskt den stora plantan jag har bild på. Anledningen till att din inte blommar är troligen för att den är för ung eller för liten fortfarande. Om du planterat den ifrån ett frö eller fått den när den varit mycket liten så kan det ta ganska många år innan den kommer blomma. Om du tar ett skott kan det ta upp till två-tre år eller tills den väger en viss mängd (tror det var 2,5 kg) så kanske den kan blomma. smile.gif
Den stora jag har ser ut att vara ett skott. Vi får se vad som händer om ett och ett halvt år.
mogge92
Halloj! Tror inte det är Pitahaya, den ska inte vara sådär luden om jag inte missminner. Sen sannolikheten att dom skulle sälja pitahaya i en butik i Sverige måste ju vara oerhört liten.
Shinku
CITAT (mogge92 @ 02-12-2008, 03:58) *
Halloj! Tror inte det är Pitahaya, den ska inte vara sådär luden om jag inte missminner. Sen sannolikheten att dom skulle sälja pitahaya i en butik i Sverige måste ju vara oerhört liten.

Men den liknar verkligen den fröodlade pitayorna jag har! Jag gillar att säga Pitaya, det låter mindre hackigt. Och jag är 100% säker på att det är fröodlade pitayor då jag plockade dem efter en frukt.
millahonti
Gjorde en bildsök på google eftersom jag inte visste vad pitaya var. Det är ju rejäla växter! Kan man verkligen få dem att ge frukt i Sverige? I växthus i så fall? Väldigt snygga färger smile.gif
millahonti
Nu har jag läst lite till om pitaya och odling av densamma. Och jag vill också försöka, de är ju jättesnygga! Har du några tips? Hur får jag tag i frö tex. Hur sådde du? I vilken jord?
Är frukten god?
Alexander-VG-zon3
jag skulle tro det är någon art av Selenicereus alt arten Selenicereus vagans. alltså ingen Pitahaya, har med sått Pitahaya och tycker inte den liknar så alls. Plus kan man få Drakfrukt/Pitahaya från flera olika kaktusar. finns ju gul Pitahaya och röd Pitahaya som kommer från skilda arter.

ska du ha Pitahaya får du så eller skaffa en stickling från en privat odlare eller någon samlare.

frösådd är enkelt, så i väldräneradjord i ett varmt och soligt läge inne under senvåren-försommaren. i en temp på +25c +27c.

CITAT (Shinku @ 17-06-2008, 15:12) *
Jag frågade om dom hade några Pitayor men det hade dom inte sade hon jag frågade. Men jag är nu lite skeptisk eftersom min pojkvän frågade om dom hade bambu. Hon svarade nej på det men sen vid kassan hittade vi några st.

var ni i en blomsteraffär, krukväxtsbutik så var det antagligen rätt. att dom inte hade någon bambu.

var det dessa ni såg vid kassan ?
http://odla.nu/krukvaxter/pogonatherum_paniceum.shtml ? ,, så sa ju dom i butiken rätt då denna växt inte är en äkta bambu även om det tillhör samma familj som bambu.

men det var ju tur att ni hittade dom om det nu var sådana ni ville ha.
cia58
Jag är 99,9% säker att det är Pitahaya. Jag satte frön från en frukt för drygt 2 år sen och den ser ut som på din bild fast min är mindre. Det verkar att ta lång tid för den att växa. En sak som jag märkte var att dom tål inte att vattnas uppifrån utan alltid på fat.
Mvh Cia
Shinku
Frukten smakar egentligen inte så mycket men den lilla smak jag kände påminde om melon och konsistensen som kiwi. Fröna är ätbara och påminner också om kiwi. tongue.gif (Man äter den som kiwi, men har hört att den är god om man har med pithaya i sallader).
Det finns några alternativ till hur du skaffar dig några frön:

1, Köp en frukt i någon affär. Det är inte alla som har så du får leta. Om du hittar en frukt så är det bara att dela på den och äta den som kiwi, men spara de små svarta fröna (går ej att missa då frukten har tusentals frön).

2, Om du inte hittar en frukt så kan du kolla på internet. Jag har sett på Ebay att där säljs det självbefruktade sticklingar.

3, Jag har ju även några pithayor och delar gärna med mig! wink.gif

Att så den så får man väl prova sig fram. Jag tog något lätt som bara vanlig blomjord och kruka. Var noga med att hålla jorden fuktig och tänk på att det kan dröja flera veckor innan den kommer fram. Jag själv tappade nästan hoppet och nästan slutade vänta tills jag upptäckte de små gröna nykomlingarna. smile.gif

Och innan du skaffar dig en pithaya måste du fundera lite; Pithayor är inte en liten växt, den kan faktiskt väga upp till 50 kg och varje blad bli ca. 5 m. Den kommer inte börja blomma förrän den är 2,5 år gammal eller väger ett visst antal kilo. Men annars lever den upp till 20 år och under de åren så är den extremt produktiv om du sköter den rätt! smile.gif

JAg rekommenderar att du skaffar dig en självpolinerande pithaya, annars måste du handpolinera.

Shinku
CITAT (flaxss @ 08-05-2009, 12:33) *
jag skulle tro det är någon art av Selenicereus alt arten Selenicereus vagans. alltså ingen Pitahaya, har med sått Pitahaya och tycker inte den liknar så alls. Plus kan man få Drakfrukt/Pitahaya från flera olika kaktusar. finns ju gul Pitahaya och röd Pitahaya som kommer från skilda arter.

ska du ha Pitahaya får du så eller skaffa en stickling från en privat odlare eller någon samlare.

frösådd är enkelt, så i väldräneradjord i ett varmt och soligt läge inne under senvåren-försommaren. i en temp på +25c +27c.
var ni i en blomsteraffär, krukväxtsbutik så var det antagligen rätt. att dom inte hade någon bambu.

var det dessa ni såg vid kassan ?
http://odla.nu/krukvaxter/pogonatherum_paniceum.shtml ? ,, så sa ju dom i butiken rätt då denna växt inte är en äkta bambu även om det tillhör samma familj som bambu.

men det var ju tur att ni hittade dom om det nu var sådana ni ville ha.

Ja, det är nog som du säger, en nattens drottning eller nåt sånt. Väldigt vackra blommor! smile.gif Men annars har jag sått pithaya från frön så dessa är jag 100% säkra på att de är pithayor! tongue.gif Det var ju jag som köpte frukten och sådde fröna! xD
sqrulan
Då min dotter kom hem från Thailand hadde hon ätit en röd frukt med massor av små svarta frön i, hon sparade lite fröer på en pappersbit och dom har jag sått och 4 små kaktusliknande plantor har kommit upp. Hon tittade på internet och visade på just denna pithaya frukt så vad jag kan tro så har jag fyra småttingar på gång.
Om jag nu inte tar livet av dom så ska jag fota senare då dom blir större, jag kanske bör plantera om dom i var sin kruka i vår. g.gif

Ha, ha.... jag fotade småttingarna nu, så här ser dom ut nu:
Alexander-VG-zon3
CITAT (Shinku @ 05-01-2010, 01:59) *
Ja, det är nog som du säger, en nattens drottning eller nåt sånt. Väldigt vackra blommor! smile.gif Men annars har jag sått pithaya från frön så dessa är jag 100% säkra på att de är pithayor! tongue.gif Det var ju jag som köpte frukten och sådde fröna! xD

den på bilden är den köpt eller är det en frösådd ? är den köpt är det ingen pithaya är den en frösådd så kan det mycket väl vara en ung pitahya (som vuxna plantor ändras utseendet något). eller någon annan kaktus art som ger drakfrukter.

lånad från nätet

röd pitahya

Selenicereus art

edit - röd ska det vara inte räd.
sqrulan
tummenupp.gif Helt rätt flaxxs och det är då absolut ingen nattens drottning!
Shinku
Roligt att se dom nya småttingarna! biggrin.gif Pithaya tycker jag verkar vara svåra att döda smile.gif Om man nu inte vattna ihjäl dem eller ställer dem i kyla. Platnan klarar sig annars utan vatten ett bra tag även om dom vi ha vatten. smile.gif Så om man skulle åka iväg en vecka så gör det inget! Jag har varit ifrån mina pithayor sedan jul och dom lever än. Jag vet inte hur mycket min pappa vattnar dem men jag tror inte att det är mycket eller ofta, hehe..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon