Söttok06
Jag såg i en trädgårdsbok att man kunde ha bambu (jag tror att det var bergsbambu) som häckväxt. I den trädgården var den klippt i någon slags kubform.
Klara Bambu vårt klimat här uppe i Stockholm zon 2-3?
ingrids
Jepp, d.v.s. inte all bambu men det finns helt klart sorter som fixar zon 2-3. Är lite dålig på sorter dock, helst om de ska vara lämpliga att formklippa. Lämnar det åt kunnigare odlaiter.
Dan Berg
Den klarar säkert er zon. Själv har jag nog 200 plantor av Bergsbambu på vår tomt i zon 4 - 5 här i Västergötland.
ohmy.gif)
Söttok06
Nu blev det inte Bambu som häckplantering utan jag valde några prydnadsbuskar i stället samt gräs (Smultronschersmin, Smällspirea 'Diabolo', 1 st Salix purpurea 'Nana' samt Zebragräs 'strictus').

Men jag tänkte ända kanske ha en Bambu i den lite skuggigare delen av lotten som avskärmning och rumsdelning. Bakom ska jag ha min förvaringslåda el. liknande.
skogstroll
jag har två styck men de växer väl inte optimalt, jag tror de kan stå lite för oskyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon