Full version: Fuchsia
Ulla i Tobo
Köpte för 2 år sedan en fuchsia (kommer inte ihåg namnet) som blommade hela sommaren med mängder
av blommor. Övervintrade den svalt och fick den att växa på våren och väntade blommor men det kom
inte en enda. Övervntrade den återigen. Denna gång stod den i rumstemperatur. Jag klippte ner den och
tog skott i slutet på februari. Både moderplanta och skott har växt jättefint, men det kommet inga knoppar!
Kan någon ge förslag på vad det är för fel?
Tack på förhand!
Ulla
Alexander-VG-zon3
mina får mängder med knoppar ,, och jag sköter dom så här

har dom ute på våren när det är runt +1c +5c och skyddar dom om det blir frost eller tar in dom i ett svalt utrymme ,, sätter dom i västläge sedan när nya skott kommer ( april ) så ger jag dom vatten och planterar om dom i näringsrik jord . sen under sommaren har jag kvar dom i västläget och håller dom fuktiga och ger dom näring regelbundet . i juni visar sig blommorna sedan blommar dom hela juni-juli . sen har jag dom ute tills det blir lätt frost . då har dom tappat dom flesta bladen och har även blivit förvedade och bruna längst ut på topparna . är det varma dagar än så tar jag ut dom under dagen . när dom sedan är inne på ''heltid'' brukar bli i nov . väl inne övervintras dom i ett källarfönster som håller runt +5c +10c och jag vattnar efter temp . fuchsior vill övervintra svalt och lite fuktig luft . jag beskär mina inte alls och dom blommar bra både på ett och flerårigved-skott .

att övervintra dom i rumstemp är inte alls bra dom vill helst inte ha över +10c . bor man i lägenhet eller inte kan ge dom svalt så kan man övervintra dom i kylskåpet men då måste jorden vara torr när dom tas in i kylskåpet .

det har funkat bra för mig .

prova att ha dom kallare och ge dom halvskugga när dom är ute ,, och ge dom näringsrikjord som ändå inte ska vara för blöt . och om du inte måste beskär dom inte ev skott som vissnar under vintern ska man ju ta veck .
Christer i Falköping
Är du kanske för generös med gödning? Då växer den bara, men blommar dåligt eller inte alls.
Christer.
Monaxe
Jag brukar göra som Kenneth på söder (AoT) tippsat om: gräver ner mina fuchsior sent på hösten, ner under jorden med dem, rejält lager med löv både över och under som isolering, plastsäck över hela paketet för att skydda mot vätan. sedan på med jord. Dom ska vara rejält inpackade. Alla plantorna är förstås ganska hårt nerklippta.

Tar sedan fram dom när det böjar bli lite varmare, ställer dom skuggigt, ev med väv över, Vattnar mycket försiktigt. Så får dom stå tills man ser att det börjar komma lite blad. Sedan lite ny jord. Nu har mina fuchsior blivit som gröna bollar och är fulla med knopp. Dom har ännu inte fått någon gödsel alls.

Detta är 3:e vintern som jag använt mej av denna metoden, har fungerat mycket bra hitills.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-06-2008, 04:12) *
Är du kanske för generös med gödning? Då växer den bara, men blommar dåligt eller inte alls.
Christer.

fast alla mina har jag i kogödsel enbart och så lite grus eller leca uppblandat och även ger dom näring . och dom blommar ändå väldigt bra .
Christer i Falköping
Menar du kogödsel på påse? Ja det är en riktigt bra jord, men inte speciellt bra gödsel. Menar du däremot brunnen gödsel från gödsestack blir jag förvånad.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 20-06-2008, 08:52) *
Menar du kogödsel på påse? Ja det är en riktigt bra jord, men inte speciellt bra gödsel. Menar du däremot brunnen gödsel från gödsestack blir jag förvånad.
Christer.

ja kogödsel på påse ,, inte brunnen gödsel direkt från, det kan nog bli för kraftigt .

fuchsior trivs ju med lite torv och så leca och grus så jag har gjort så nu att jag tar kogödsel på påse och blandar upp det med leca och det trivs dom bra i . sedan efter 3-4veckor ger jag dom regelbundet med flytande näring ( blåkorn oftast ) . men det funkar nog lika bra i plantjord för innan med min första fuchsia hade jag ingen kogödsel utan vanlig jord och den blommade bra den också .
Christer i Falköping
Mina blev tagna av en sen nattfrost, så de ligger lite efter nu. Inte speciellt höga men fulla av knopp. Jag satte mina i u-jord rätt omgående. Väntade ett bra tag med gödning efter det, men har börjat med flytande blåkorn nu. Nu hoppas jag på lite tillväxt också, vädret gör ju sitt för att få dem att trivas i alla fall, kallt och regnigt laugh.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 20-06-2008, 22:48) *
Mina blev tagna av en sen nattfrost, så de ligger lite efter nu. Inte speciellt höga men fulla av knopp. Jag satte mina i u-jord rätt omgående. Väntade ett bra tag med gödning efter det, men har börjat med flytande blåkorn nu. Nu hoppas jag på lite tillväxt också, vädret gör ju sitt för att få dem att trivas i alla fall, kallt och regnigt laugh.gif
Christer.

ajaj så synd ,, men dom växer ju snabbt på sig . ja dom trivs bättre än fikonen nu ute .

mina äldsta råkade jag glömma ute i höstas och vintras i ett par rejäla frostnätter så den frös ner rejält men är nu lika stor som förra sommaren ,, stammarna klarade sig bra . mina andra tar jag in tidigare än denna .

vilka sorter har du ?

Christer i Falköping
Det var Carla Johnston som frös ned rejält, hela den tjocka stammen dog. Sedan har jag F. magellanica och ett par namnlösa. Längesedan jag hade så få. Men nu kommer snart lönen och då finns det väl risk att det kommer hem ett par till är jag rädd biggrin.gif Försöker dra ned på övervintrarna litegranna, har nog som det är. Men "råkar" jag nu köpa några, så kan jag ju inte låta dem dö ute heller biggrin.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
en till som också får lön snart så det blir väl fler ,, är man fuchsia galen så är man . frilands fuchsia min hoppas jag lever . hur mycket överlevde din i kyla ?

mina såkallade frost ömma har åtminstone den förvedade delen klarat neråt -2c -5c utan skador .

här är mina om någon vill se

spikfuchsia
[attachment=20025:balsomma...ni08_045.jpg]

sticklingar från rockdala
[attachment=20026:balsomma...ni08_044.jpg]

en av mina gamla , som har blivit utsatt för en del
[attachment=20027:balsomma...ni08_043.jpg]

2okända

[attachment=20028:balsomma...ni08_042.jpg]

1vanlig sort
[attachment=20029:balsomma...ni08_040.jpg]
Christer i Falköping
Den jag hade ute förr klarade bra med kyla och tjäle. Det ovan jord dör ju, men en vinter hade vi ju 1mtjäle och det klarade den. De senaste har jag övervintrat inne i +6 med extraljus. Tänkte jag skulle låta dem växa upp och bli rejält stora framöver. Har dessutom fått för mig att jag skall snöa in på arter framöver. Antar att det får bli rockdala om jag vill ha sticklingar, men fröer finns ju att få tag i på olika fröfirmor världen runt har jag förstått. Får se hur det blir.
Fina du har!
Christer.
Alexander-VG-zon3
detta år får det bli kylskåpet för min del under vintern . då jag bor i lägenhet nu . frilands fuchsior har jag inte någon större erfarenhet än ,, men jag hoppas jag lyckas med den tummenupp.gif

vet du någon bra fröfirma på fuchsior ? skulle vara kul att testa med frön .
Christer i Falköping
Har några namn på ett par någonstans i datorn, skall se om jag kan hitta dem eller om jag lyckats rensa bort dem när jag gjorde storrensning av datorn senats. Raderade bort hela filer utan att kika nämnvärt på vad jag hade idem. Kollade bara om jag använt dem speciellt mycket de senaste åren. Ungefär som jag borde göra i mitt hem laugh.gif Men minns att det var ett par brittiska och någon Nyazeeländsk firma. Låt mig återkomma till det.
Har du flyttat till lägenhet? Hoppas att du har balkong åtminstone!
Christer.
Christer i Falköping
Naturligtvis hade jag rensat rejält i datorn, men var ute på nätet och kikade snabbt. Chilterns seeds har i alla fall 5 olika man kan köpa fröer till: http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...milyXONAGRACEAE

Men jag vet att det skall finnas något i Nya Zeeland också.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 21-06-2008, 16:30) *
Har några namn på ett par någonstans i datorn, skall se om jag kan hitta dem eller om jag lyckats rensa bort dem när jag gjorde storrensning av datorn senats. Raderade bort hela filer utan att kika nämnvärt på vad jag hade idem. Kollade bara om jag använt dem speciellt mycket de senaste åren. Ungefär som jag borde göra i mitt hem laugh.gif Men minns att det var ett par brittiska och någon Nyazeeländsk firma. Låt mig återkomma till det.
Har du flyttat till lägenhet? Hoppas att du har balkong åtminstone!
Christer.

japp bor nu ca 40min utanför göteborg och jobbar på en plantskola i kullavik ,, så trädgården har jag lämnat i skåne så växterna får klara sig själva nu . men här har jag både balkong,gräsplätt,liten altan i norr/östläge som jag redan fyllt upp .

CITAT (Christer i Falköping @ 21-06-2008, 19:29) *
Naturligtvis hade jag rensat rejält i datorn, men var ute på nätet och kikade snabbt. Chilterns seeds har i alla fall 5 olika man kan köpa fröer till: http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...milyXONAGRACEAE

Men jag vet att det skall finnas något i Nya Zeeland också.
Christer.

tusen tack ,, ska kolla på sidan . tummenupp.gif
Christer i Falköping
Antar att du pratar med väldig skånsk dialekt? Hoppas att de inte är allt för tykna mot dig då, Göteborgare och de som bor runtikring är inte alltid så goa å trevliga som det kan verka ibland. Jag vet, jag kommer ju från Göteborg. Men för det mesta är de trevliga mot alla, utom stockholmare tongue.gif Om jag kommer såpass långt söderöver skall jag försöka hitta dig på plantskolan om det går.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 21-06-2008, 20:11) *
Antar att du pratar med väldig skånsk dialekt? Hoppas att de inte är allt för tykna mot dig då, Göteborgare och de som bor runtikring är inte alltid så goa å trevliga som det kan verka ibland. Jag vet, jag kommer ju från Göteborg. Men för det mesta är de trevliga mot alla, utom stockholmare tongue.gif Om jag kommer såpass långt söderöver skall jag försöka hitta dig på plantskolan om det går.
Christer.

du är så välkommen ,, eller om du har vägarna förbi kan du ju alltid komma privat .

nedå jag är van vid tyket folk . säger dom nåt så säger jag det märks att du inte kan skånska . biggrin.gif
Christer i Falköping
De e la en fasli tur att hela släkta min kommer från Skåne och Blekinge då, så ja fattar va du snackar om, om vi möts laugh.gif (OBS!,Detta skall läsas på göteborgska. Jag är fullständigt värdelös på att prata ren göteborgska trots att jag är uppfödd i de gamla arbetarkvartern där man verklige snackade den dialekten)
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon