ingrid fuxwall
17-06-2008, 20:05
Min sambo, valpens husse är en smula krasslig och har nyligen förflyttats från ett fruktansvärt sjukhus till ett något bättre men jag blev så ledsen i dag när jag talade om för personalen att det inte var någon idé att ge honom kokta(mycket välkokta) grönsaker då han inte äter sådana – har han inte gjort under de 35 år vi bott ihop. Tror att det var sådana grönsaker han fick i sin barndom - efterkrigsåren
En undersköterska sätter ögonen i honom och säger med sträng röst – hade du ätit grönsaker skulle du kanske inte behövt vara här – han har haft ett antal anerysmer – någon slags stroke.
Både dottern och jag stod helt förstummade och den enda som reagerade var personen själv som sa – lyssna ”det är bara kokta”
Blev så ledsen – Nu när man kan behandla de flesta åkommor och får människor att överleva det man inte kunde förra månaden – ska de då behandlas så.
Fast som sagt jag överreagerade kanske????
ingrid
Det där uttalandet hade inte jag heller tolererat. Hon har gått allför långt !! Det är kränkande. Hon ska vårda - inte förolämpa.
Du har all rätt att reagera!! Och att påtala detta för hennes chef.

Helt otroligt. Hon borde fundera över varför hon jobbar inom vården, byta jobb eller attityd.

till er.
Lex Sarahanmälan vore på sin plats!
"...psykiska övergrepp som till exempel bestraffningar, hot, trakasserier eller kränkningar. Också respektlöst bemötande, där personalen inte bemöter äldre eller funktionshindrade med respekt för självbestämmande, trygghet och värdighet, ska anmälas enligt Lex Sarah." Urdrag från Sjukvårdsrådgivningen.
Förskräckligt!!
Dito Verde
17-06-2008, 22:32
Helt oacceptabelt.
Grovt tjänstefel.
Du verkar snarare ha reagerat i underkant.
/p
Tycker att det är ett väldigt typiskt fall av bristande respekt mot den sjuke, och av er anhöriga.
Verkar som en person som antingen inte alls passar i sjukvård, eller har varit där för länge och tappat sin empatiska förmåga.
Absolut ska chefen underrättas om detta uttalandet, det är ju direkt kränkande att påstå att bristen på grönsaker orsakat aneurysm, löjligt!
Bra att du reagerade! Stå på dej!
Nyfiken fråga, vilket var det hemska sjukhuset? var det möjligen SU/SS?
Jag tycker att du ska ta upp det Ingrid, så där ska ingen representant för en vårdinrättning säga. Om du inte vill Lex Saraanmäla det så tala åtminstone med hennes överordnade. Så fruktansvärt oförskämt
Mvh
Fenja
Jag instämmer helt i vad de andra sagt. Man får bara inte säga så till en sjuk person.....ja inte till någon annan heller.
Du gör absolut inget fel om du pratar med den berörda sköterskan men du ska naturligtvis göra som du känner är bäst för er.
ninnisky
18-06-2008, 12:05
Även jag håller med er andra. Vem om inte den anhörige vet bäst vad den sjuke vill ha.
Har under senare tiden behövt besöka ett antal sjukhus främst för makens ögon/huvudvärk och vid ett flertal gånger fått spydiga kommentarer. Även andra personer i väntrum har blivit utsätta.
Alla kan inte svenska perfekt och behöver hjälp och vänlighet för att må bra.
Verkar som många blad sjukhuspersonalen tappat lite av sitt arbetsintresse!
Vi har rätt att reagera - och ska reagera - om vi blir illa bemötta!
rödluvan
18-06-2008, 13:48
Håller helt med er andra, men har en annan undran.
Det är lätt att ta till "Lex Maria" men är inte den lagen till för sjukvårdspersonal, alltså personal ska anmäla sig själv är sin egen arbetsplats?
Om andra vill anmäla så ska det till HSAN. Är jag fel ute eller är det ni? (jag är själv osäker)
ingrid fuxwall
18-06-2008, 20:57
Tack för att Ni svarade
Om vi orkar ska detta påtalas men just nu är känns det inte som det är läge för det - han finns ju kvar på sjukhuset.
Det värsta sjukhuset vi råkat ut för i denna vändan är NÄL, men vi hade kanske otur och råkade på en dålig avdelning.
Så var det på Sahlgrenska - ena avdelningen var pest och nästa var så trevlig.
Vi har ganska stor sjukhusvana för tillfället och i morgon ska valpen träffa sin husse - vi får ta ut honom och sammanföra de två
Hoppas detta ska ge sambon/husse tillbaka lite livsgnista som försvunnit i vårdsvängen - valpen är super men biter så hårt i fötterna när hon är trött
Tänker lite som rödluvan
CITAT (rödluvan @ 18-06-2008, 14:48)

Håller helt med er andra, men har en annan undran.
Det är lätt att ta till "Lex Maria" men är inte den lagen till för sjukvårdspersonal, alltså personal ska anmäla sig själv är sin egen arbetsplats?
Om andra vill anmäla så ska det till HSAN. Är jag fel ute eller är det ni? (jag är själv osäker)
Det är precis som du skriver, Lex Sarah och Lex Maria är lagar till för personal om det behövs göras en anmälan.
I första hand bör man vända sig till sjukhuschefen om man är missnöjd, får man inget gehör där, kan man gå vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.