Full version: Slänt
Maria A
Hej
Finns det någon som skulle kunna tipsa om vad vi ska ta oss till med följande slänt.
Någon ide? Bilder på lösningar?

/Maria

Tomten
Fågelvägen
Höjdskillnaden på slänten ser ut att vara ca 2 m. Bra, den kan ni göra något roligt med!

Här är några idéer: Ni kan gräva ur lite halvcirkelformat nånstans där lutningen är som störst och skapa terrasser med buskar eller perenner. (Synd bara att det tycks saknas stenar för terrasskanter.) Plantera några stora träd och buskar längst bort till höger på bilden, närmast björkarna (?) och uppe vid gatan (?) där andra hus skymtar. Då får ni en mera sluten och skyddad del av trädgården och slipper bråka med en gräsmatta som kanske ändå inte gillar den torra sluttningen.
Vill ni slå på stort ordnar ni med en damm längst ner och en bäck med vattenfall i sicksack ner längs sluttningen. Lite bänkar och bersåer här och där så ni kan sitta och lyssna till bäckens stilla sorlande...

Trädgården ska vara er egen, inte lik någon annans, så bygg upp den med de träd och andra växter som ni själva tycker om. Bläddra i böcker och titta på andras trädgårdar för inspiration - det kan man hålla på med resten av livet! En trädgård blir aldrig färdig.
Sussie F-Flower
Hej!

Jag vet inte riktigt, är ingen trädgårdsdesigner men har ritat i "paint" (för första gången shy.gif ) vad jag såg framför mig, i mitt inre....

Ser ut som om en treåring har ritat och skrivit crying.gif men ni får väl lägga ihop 2+2, så förstår ni nog... wacko.gif yes.gif Min son hjälpte mig att skriva vattenfall, men sedan gick han och lade sig...

hehehe...

Glömde rita lite gångar, så ni har någonstans att gå och rensa ogräs ifrån...
LasseB
Ser ut som om hela tomten lutar. Kanske dags för ett stort grepp med större teraseringsarbeten med L- block.
Om inte, har jag två förslag.
Sätt hela slänten med 3-4 olika typer av buskar eller
Terrasera med stora runds naturstenar, runt 1 meter i diameter och gör två långa och smala blomsterrabatter.

Ser ju ut som om slänten ligger i syd eller sydväst, gissar att det är sen kvällssol som kommer in i bildens vänstar kant.

Vad ni än gör se till att få ihop det så att ni slipper gå och jobba i slänten det är tyngre än man kan tro.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon