Monaxe
Nu kom jag på att jag kanske lagt detta i helt fel avdelning, men det var för att jag ville ha rosor, nåja, får jag inga tips får jag väl flytta hela inlägget då

Vi har en ganska tvär slänt bakom vårt hus, slänten är insprängd med rullstenar, alltså inget man kan eller får flytta. Don har legat där sedan senaste istiden...
Men det växer just nu massa sly och ogräs mellan stenarna.
Vi har försökt få dit lite jord emellan och bla satt ner lite havtorn. Dom trivs.

På en del ställen där det inte är riktigt lika soligt har vi oxå lyckats med rhodedendron. Men en del av slänten är väldigt solig och där vet jag inte vad vi ska lyckas med, Skulle vilja ha en krypros, marktäckande alltså, men finns det någon som klarar såpass mager jord i full sol? Dessutom rinner ju det mesta av vattnet av vid regnväder, det blir inte vatten stående någonstans.

Jag skulle vilja ha något som bredde ut sej och klarade dessa förutsättningar, förstår att det kan vara svårt med ros, men finns det andra lämpliga växter. Det handlar om ett ganska stort område som hitills varait det fulaste på hela tomten, pga sly, ogräs, ormbunkar och allt möjligt elände...

Här nedanför ser ni hur hur baksidan på vår tom ser ut, mer eller mindre vildmark. Jag vill INTE ha en parkanläggning, utan det ska ju passa i i miljön

här hade jag velat haft någon ros
berg1.JPG

här slåss vi fortfarande med all möjliga och omöjliga ormbunkar, hallon osv
berg 3.JPG

Här är hela slänten, vad kan växa här? berget ligger i västerläge
berg 2.JPG

här har vi klämt i några rhodendron, som faktiskt verkar trivas.
bild 4.JPG

Tacksam för alla tips! Detta område har vi kämpat med i snart 20 år...
KURT
Om man bara kan gräva där så kan man ju göra en våtbädd (se t ex länk nedan), så kommer vattnet att hållas kvar ett tag. Kan man sedan bara blanda i lite lera och gödsel i planteringsgropen så kan nog rosor klara sig.

http://mimmi.tradgardsblogg.se/Min%2Bv%E5tb%E4dd/
Jan Lindgren
Hej!
Jag är helt okunnig när det gäller rosor men jag skulle prova med en pimpinell. De tycks kunna växa varsomhelst men är fullkomligt vidrigt taggiga. Jag hittade en pimpinell som överlevt länge vid en torpruin. Den har spritt sig över ett stort område. Doftar underbart. Låg var här under sin rosresa och tittade på den. Han sa att den såg ut som husmodersrosen men skulle komma i höst och gräva upp ett ex för att jämföra. Det var trevligt att träffa låg och höra honom berätta. Han kan nog entuiasmera vem som helst till att bli rosfantast.
MVH
Jan Lindgren
Stiffe
Skulle också vilja rekommendera pimpineller. De är tuffa och torktåliga. Har ju tidigare växt naturligt på västkusten. De är kanske inte direkt kryprosor, men full sol, torka, mager jord och blåst får alla växter att mer el mindre krypa. Personligen tycker jag att rosa rosor står mycket vackert mot grå sten. Staffa, (mkt ljust rosa som bleknar till vitt), har ju hittats på klippön med samma namn i Skottland, så den tycker man borde kunna fungera. En favoritpimpinell är annars Single Cherry som doftar ljuvligt, och har mkt effektfulla blommor, (om än inte rent rosa sas).
/S
Fågelvägen
Dina bilder visar en drömmiljö för en stengalen som jag! wub.gif Antagligen har det samlats alldeles utsökt jord mellan stenarna och berget hjälper till med att hålla kvar fukten.

Pimpinellrosor ska väl kunna gå bra i de djupare bergsskrevorna. Du kunde låna Lars-Åke Gustavssons stora vackra böcker om ROSOR på biblioteket. Han beskriver vilka växtförhållanden olika rosor trivs i. Härliga bilder också! Det finns många sorter som klarar torka och elände. Är det någon sort som inte finns i er närhet går den säkert att beställa.

Andra växter som kan trivas på ert vackra berg är olika sorters ljung (Calluna) och vårljung (Erica). Jag har båda på en riktigt torr och eländig plats. (Högst uppe på "En hopplös stenhög" om du tittar på min hemsida ) De blommar otroligt länge, deras blomningstider har de senaste åren faktiskt nästan avlöst varann. Jag tror inte de ser alltför parkaktiga ut - det finns också massor av olika färger. Nepeta kanske som sällskap åt rosorna?
Har du tänkt på hybridfjällsippa, Dryas x suendermannii? Nejlikor (Dianthus gratianopolitanum eller plumarius) av de sorter som bildar täta grågröna mattor med rosa eller vita blommor? Lavendel som vill ha sand, grus, väldränerat? Törel (Euphorbia) om du gillar gult. Vanlig kryddsalvia?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon