Solängen
Vi har jordvärmekablar nedgrävda på ca 90 cm djup på drygt hälften av vår trädgård. Jag skulle väldigt gärna vilja plantera några träd på den sidan av trädgården men är osäker på om det skulle skada jordvärmekablarna. Är det någon som har koll på detta? Drömmen vore 3 blodlönnar på rad men det känns kanske som just en dröm eller? Skulle vilja ha träd som är minst 2,5-3 m höga åtminstone, inga barrträd.
Cilla
3 meter höga träd är små träd - minivarianter, dvärgvarianter. det största problemet med markvärme (om det är slingor du har i marken som går fram och tillbaka) är att det blir varmt året om i marken och torrt på sommaren. Om det är slangar som ligger i marken som inte har kopplingar där rötterna kan tränga in så skadar knappast trädrötter på den nivån - merparten av trädens rötter finns på ytligare nivåer 5-40 cm nedanför marknivå. Däremot kan de söka sig nedåt om det är mycket torrt, m,en återogen det är inte säkert att de därför skadar kablarna.

Sök i första hand efter träd som tål torka och inte är känsliga i sin avmognad (förberedelse för vintern) och som har mycket små kronor (som är det du vill ha).
Solängen
Tack för svar. Ska kolla på det, hade inte tänkt alls på värme i jorden ochtorka. Tack!
Christer i Falköping
Jag har alltid trott att marken blev extra kall där man har jordvärmekablar. Tanken är ju att kablarna skall suga med sig värmen i marken. Har hört att tjälen alltid är kvar längre tid där man har jordvärmekablar.
Christer.
MariaS
CITAT (Christer i Falköping @ 19-06-2008, 18:32) *
Jag har alltid trott att marken blev extra kall där man har jordvärmekablar. Tanken är ju att kablarna skall suga med sig värmen i marken. Har hört att tjälen alltid är kvar längre tid där man har jordvärmekablar.
Christer.

Där vi har våra jordvärmeslangar, kan jag garantera att där är det minst en zon bättre än den del av trädgården som inte har slangar! På flera av dessa ställen har jag planterat både äkta valnöt och platan, som är kända för sina pålrötter. Till hösten tillkommer dessutom en turkisk ek, humlebok och några andra fina rotsystem giggle.gif
myy
Jag har flera hundra meter jordvärmekablar, förra ägaren är installatören och han säger att:

- Marken är kallare där kablarna ligger och att det är därför snön ligger kvar där längre. Leder man bort värmeenergi blir det kallare.
- Man kan plantera vad man vill, men inte bygga på kablarna.

Jag kan också konstatera att vår trädgård är ovanligt sent igång i trakten, men tyvärr minst lika vattensjuk. Dock tror jag inte att det är kablarnas fel att dräneringen är kass.
Christer i Falköping
Två svar i helt motsatt riktning laugh.gif Men myys förklaring är den jag också hört.
Christer.
Huggorm
Kanske Marias jordvärme är felkopplad så den pumpar ut värmen från huset biggrin.gif
Cilla
Intressant. Jag har bara sett varianten att det blir varmare och torrare, men teoretiskt sett borde det vara tvärtom, som andra här erfarit. Vad säger leverantörerna om vad som sker i markerna, och spelar det roll vilken nivå och i vilka jordar man lägger dem?
Solängen
Tack alla för svar. Ska kolla lite med vår "jordvärmefirma" också.
pleximaster
Beror nog även på vad man har för jord, fukthalt och hur väl den packats efteråterfyllning. Har man grävt så luckrar man upp jorden på djupet längs med slangarna, bättre dränering luftigare jord och så vidare... har man då en lätt jord kan man få en jord blir denna porösare och därmed varmare än omgivande massor trots att man utvinner just värme ur denna jord. Har man jord som packats hårt eller själv packar sig lätt själv tex lerhaltig jord så försvinner den positiva effekten av att ha grävt i jorden snabbare och marken där kablarna ligger blir kallare än omgivningen.

Man ska också tänka på att värmen som utvinns på vintern är den lagrade värmen som solen värmt upp marken med främst under sommarhalvåret. Speciellt lerhaltig mark isolerar värme bra (ibland för bra) och bör därför belysas med mycket sol för att få värmen att gå på djupet (till slingorna) Luftig porös jordvärms lättare.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon