dessi
Skall nu börja anlägga rabatter kring huset och vet inte riktigt vad man kan ha vid husgrunden. Rabatterna skall vara längs två väggar, hela framsidan med huvud ingång i mitten, och ena gaveln med grov ingån i mitten och en bit runt hörnet.
Vi har lagt rundsten närmast grunden, ca 50-60 cm ut, sen har vi lagt gatsten som skall bli som yttre kant på rabatterna. Ena väggen är mot öst, där har vi huvud ingången, och den andra är mot syd. Det skulle vara trevligt med någonting som är grönt året runt, efetersom det är den delen av huset som syns mot vägen och då man kommer upp på gården och oftast det ända man ser på vintern. Har funderat på rhododendron, men är det månne för soligt? Hur är det med barrväxter, får de för stora rotsystem som kan skada dreneringen och grunden? Jag vill inte ha högre växter än högst 2-3 meter. Men inte heller samma växt hela vägen. Det får ju gärna se välkomnande ut. Skicka gärna in bilder på hur ni har det

Med hopp om en solig midsommar coolgleam.gif
Fågelvägen
Hej Dessi! Vi har rhododendron på ungefär nordöstra sidan av huset. De växer fint, men skulle troligen blomma ännu mer om de stod lite soligare. Det är lätt att vattna dem lite extra när de står så nära huset. Du kan titta på min hemsida. Bland "Ytor att gå på" finns en bild av vår rhododendronrabatt när den är nyplanterad. Rhododendron kan ju beskäras, så du kan hålla den just så hög som du vill. Och rotsystemet är litet = bra för dräneringen.
KURT
Är det ett soligt läge så passar ju rosor mycket bra, visserligen hävdar en del att barrväxter åter börjar bli populära igen efter vågen på 70-talet. Men många av dem är ju tämligen tråkiga och enformiga.
dessi
CITAT (KURT @ 18-06-2008, 11:22) *
Är det ett soligt läge så passar ju rosor mycket bra, visserligen hävdar en del att barrväxter åter börjar bli populära igen efter vågen på 70-talet. Men många av dem är ju tämligen tråkiga och enformiga.

Har nog tänkt på rosor oxå, men de är ju inte så vackra på vintern. Kanske man kan blanda olika växter. Man kan ju även blanda olika barrväxter så man får olika färg och form.
dessi
CITAT (Fågelvägen @ 18-06-2008, 11:22) *
Hej Dessi! Vi har rhododendron på ungefär nordöstra sidan av huset. De växer fint, men skulle troligen blomma ännu mer om de stod lite soligare. Det är lätt att vattna dem lite extra när de står så nära huset. Du kan titta på min hemsida. Bland "Ytor att gå på" finns en bild av vår rhododendronrabatt när den är nyplanterad. Rhododendron kan ju beskäras, så du kan hålla den just så hög som du vill. Och rotsystemet är litet = bra för dräneringen.

Hej! kollade din hemsida lite snabbt... vilken fin trädgård du har 000.gif Jag älskar kullersten och gatsten och skall definitivt ha mera sånt i min trädgård, men allt har sin tid
Alexander-VG-zon3
vilken zon har du ?

vill du ha vintergrönt eller städsegrönt ??

roddisar och barrväxter är städsegröna medan en del rosor och liguster är vintergröna dvs fäller bladen under vintern eller vår-vintern eller om det blir en mild vinter så är dom helt och hållet gröna .
Fågelvägen
Tack dessi!
Stenar kan vänta. När du sedan lägger dem som du vill ha dem så ser de genast ut som om de legat där i hundra år. Undviker du att foga stenarna med betong (hu!) så kan du t.o.m. återanvända dem när nya trädgårdsplaner växer fram.

Många tycks tycka att barrträd är tråkiga. Kanske för att 70-talets hus skulle ha "lättskötta trädgårdar", dvs inget annat än barrträd och därmed samma utseende året runt. Men något enstaka barrträd tillsammans med perenner, klematis eller blommande buskar kan se fantastiskt vackert ut. Jag tycker kontrasterna är en viktig del av en trädgårds skönhet, som porslinsblå stenkyndel (Calamintha nepeta), lätt som ett moln, mot den allvarsamma grönskan hos en Taxushäck.

enlg
Hej, föreslår ölandstok, blommar gult en stor del av sommaren och är fint gröna hela tiden. Dessutom behöver man ju inte vattna dem extra om man som jag inte vill vattna så nära huset pga risk för mögel. Mvh Lisa
dessi
CITAT (Fågelvägen @ 21-06-2008, 11:33) *
Tack dessi!
Stenar kan vänta. När du sedan lägger dem som du vill ha dem så ser de genast ut som om de legat där i hundra år. Undviker du att foga stenarna med betong (hu!) så kan du t.o.m. återanvända dem när nya trädgårdsplaner växer fram.

Många tycks tycka att barrträd är tråkiga. Kanske för att 70-talets hus skulle ha "lättskötta trädgårdar", dvs inget annat än barrträd och därmed samma utseende året runt. Men något enstaka barrträd tillsammans med perenner, klematis eller blommande buskar kan se fantastiskt vackert ut. Jag tycker kontrasterna är en viktig del av en trädgårds skönhet, som porslinsblå stenkyndel (Calamintha nepeta), lätt som ett moln, mot den allvarsamma grönskan hos en Taxushäck.

Hej!
Jag tyckte också att barrträd var tråkiga först, men första vintern efter att jag började anlägga min trädgård ändrade jag mej. jag tyckte att det såg så tråkigt ut på vintern utan någonting grönt. Man vill ju att det skall finnas någonting att se på året runt. Jag håller med om att det är snyggast med en blandning, bara barrträd vill jag ju inte ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon