Jag har blivit med liten odlingslott, eller ogräslott ska jag kanske säga. Den är inte brukad på några år och helt igenvuxen. Ogräset går mig till knäna. Hur tar jag mig bäst an detta? Jag har spikat ihop några odlingslådor för att kunna odla lite redan i år och tanken är att rensa upp resten under sommaren.
Min tanke är att grovrensa "för hand" och sen täcka med något (markduk?) för att hindra ogräset att växa upp igen och kanske ta död på det som är kvar. Låter det som en bra strategi, eller finns det enklare/bättre sätt?
Jag är helt nybörjare på det här, så alla tips tas tacksamt emot!
Söttok06
18-06-2008, 13:52
Jag fick en odlingslott i maj förra året också den full av ogräs. Har frågat här inne och fick många bra tips och råd.
Så här gjorde jag i alla fall: klippte ner det höga ogräset först med en handgräsklippare, sedan grävde jag ut en bit, det översta jordskiktet med allt ogräs och rensade så mycket som möjligt från ogräsrötter i jorden. Jag grävde nog om jorden till ca 40 cm djup. Vidare har jag jordförbättrat med hästgödsel, billig jord från Bauhaus.
I år har jag köpt bättre jord och lagt på samt trädgårdsgödsel. Nu odlar jag potatis, tomater, solrosor, lök och lite blommor där. Potatis är bra att börja med.
En annan del av lotten har jag täckt med dubbla lager tidningar (DN, SVD, Metro, City) och ovanpå det ca 4 cm barkmull. Tidningarna kommer att förmultna efter ett par år och ogräset dö, men det måste vara helt ljustätt. Barkmullen är mest för att det ska se fint ut under tiden. Man kan också täcka med en svart pressenning.
Nu arbetar påbörjar jag grävande på ytterligare en del där jag ska ha en sittplats.
Ogräs kan komposteras efter att det legat i solen några timmar så att det inte rotar sig i komposten.
Lycka till!