mino
Jag tycker att det är svårt att bedöma hur länge man ska vattna och ofta vattnar jag alldeles för lite. Har ni några tips på hur man kan göra? Säg att jag ska vattna rhododendron i kruka (stora) med vattenslangen, finns det något knep om hur länge man bör vattna? Räkna till 25? Räkna till 50? Samma sak i rabatter med perenner vs fröodlingar, hur ska man göra för att få en lagom bevattning?
Och gräsmattan, hur länge vattnar ni den? Jag läste på något ställe att de vattnade ca 1 timme men det känns väldigt opraktiskt, alternativt tar det hela helgen, när spridaren bara tar en liten del av gräsmattan...
Betty
Om du vet med dig att du vattnar för lite: Vattna lite till! flirting.gif Skämt å sido, det går inte att svara på hur länge du ska vattna i rhododendronkrukorna, hur mycket vatten de ska ha beror bl.a. på hur stora krukorna är, alltså hur många liter de rymmer. Jag vattnar krukor tills det känns "lagom" genomfuktigt i jorden, men inte så mycket att de blir "så dyngblöta" så det rinner ut en massa vatten runt omkring krukorna.
Pilla undan lite jord i rabatten när du tycker att du har vattnat lagom, fukten ska nå ner till rötterna inte bara till de övre två centimetrarna. Till frösådder använder jag underbevattningsbrickor med kapilärmatta så att det hålls jämn fuktighet i krukorna, man får prova sig fram så man inte vattnar för mycket så de drunknar och ruttnar. Gräsmattan vattnar jag inte öht. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vattnar inte heller gräsmattan den överlever även svår torka ifall det är en etablerad gräsmatta.

Jag vattnar så det blir blött längre ner i marken ej bara på ytan (man kan gräva och titta) och jag vattnar inte varje dag + man kan sätta en regnmätare och se hur mycket vatten som vattenspridaren gett.
HelenJ
Bättre att vattna plantor och buskar rejält och sällan än ofta och bara dutta. Riktig rotblöta kanske var tredje eller fjärde dag när det är riktigt torrt.
Och min brungula gräsmatta är numera grön igen sen det kom 20mm regn - den har inte fått en droppe av mig.
mino
tack för era svar! Ska fundera över detta med gräsmattan, i vårt fall så ligger huset på en liten klippa och jordlagret är väldigt tunt, kanske 10-20 cm så det känns som om det blir extremt torrt på en gång när det är soligt.

Det jag inte riktigt begriper är hur länge man ska behöva vattna för att det ska bli genomblött. Det ser ju alldeles dränkt ut på ytan efter några minuter men sen kanske det bara är blött de översta 2 cm när man kollar. Hur långt ner i jorden bör det vara blött om man har perenner (pioner och rosor tex)? Om det är blött 10 cm ner i jorden, kan man då räkna med att vattnet når rötterna? Vad är en rejäl vattning mellan tummen och pekfingret? En kvart?
HelenJ
När jag vattnar med spridare brukar jag låta den stå på samma plats ca 45-60 min.
mino
aha! det ska jag ta fasta på.
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar olika lång tid att blöta igenom olika jordar, i en lätt sandjord går det ju snabbare att få det blött 2dm ner i marken än vad det gör ifall man har tung lerjord så man måste nog testa och gräva och se hurpass länge man måste ha spridaren igång på ett ungefär för att det ska bli blött ca 1-2dm ner i marken.
Eva 33c
Om du är road av lite räkning, kan du stoppa ner din vattenspridare i en 10 liters hink och sedan kolla hur lång tid det behövs för att fylla hinken.
10 liter vatten utbrett på 1 kvm ger ett "djup" på 1cm. Vilket kanske inte är en rotblöta precis. Gör sedan en uppskattning av hur många kvadratmeter din spridare vattnar så kan du räkna ut ungefär hur länge den bör stå på för att ge en viss mängd vatten. I allfall på ett ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon