Var just inne på vårt nybyggda bibliotek och kollade i trädgårdshyllan. Hittade två små böcker av Lars-Åke Gustavsson, en om buskrosor och en om klätterrosor. Och tänk, i den ena fanns en helt förtjusande blid av en Zephirine Drouhin som såg ut som den vackraste lilla buske. Det går att klippa den hur man vill tydligen, om man inte vill att den ska klättra högt uppåt väggarna.
Helt fantastiskt! Det här med beskärning måste jag sätta mig in i! Misstänker att det är a och o för att inte få några taniga pinnar med lite blommor i toppen.
Det verkar som om jag blir tvungen att köpa alla tre delar av "rosbibeln"... Jag längtar efter att läsa dem, men har inte tyckt mig ha råd hittills. Men jag kanske skulle ta och skämma bort mig själv lite.
Det finns massor fantastiskt att lära sig! Vet inte vad jag vill med det här inlägget, mer än att dela min förundran och entusiasm!
Ser för mig hur jag susar ut till våren och klipper ner alla mina pyttesmå rosor till något ännu pyttemindre. Fast kanske inte de jag nyss planterat... Här ska läsas!