Juli S
Jag kom från jobbet igår och såg att min fin vit- rosa- lila rabatt var borta, rå-djur kom på besök och njöt av mina Malvor, Lavatera och rosor som hade massa knoppar -fear-.gif . Det var gott, misstänker jag eftersom i morse var andra rabatten också borta! crying.gif
Det är inte allt som är borta utan det står kala stjälkar och ett och annat blad som klarade sig. Rosorna är fortfarande fina, det är bara knoppar som är borta crying.gif crying.gif crying.gif ... De läckra Mimulus blommor har också blivit mat till den fräcka rå-djuret...
Kommer Malvorna och Lavatera klara sig och växa eller det är kört för dem?
Juli S
Hello... someone... anyone?!...

Trodde att någon kunde väl svara...

-cry-.gif
Christer i Falköping
Tror nog att de kommer igång igen, men blomningen lär bli sen.
Christer.
Mollis
CITAT (Juli S @ 18-06-2008, 17:56) *
Jag kom från jobbet igår och såg att min fin vit- rosa- lila rabatt var borta, rå-djur kom på besök och njöt av mina Malvor, Lavatera och rosor som hade massa knoppar -fear-.gif . Det var gott, misstänker jag eftersom i morse var andra rabatten också borta! crying.gif
Det är inte allt som är borta utan det står kala stjälkar och ett och annat blad som klarade sig. Rosorna är fortfarande fina, det är bara knoppar som är borta crying.gif crying.gif crying.gif ... De läckra Mimulus blommor har också blivit mat till den fräcka rå-djuret...
Kommer Malvorna och Lavatera klara sig och växa eller det är kört för dem?

Vill inte göra dig besviken men mina Malvor och Rosor (som jag överhuvud inte borde satt med mitt Rådjurs- och Hjortproblem) har aldrig blommat bra, de står där gröna och fina men med enstaka blomma, och inte alls som jag tänkt mig.
Fågelvägen
Vi har självsådda malvor här och där, både rosa och vita. Rådjuren betar av vissa av plantorna som då kommer igen med en lite försenad blomning. Andra klarar sig oätna ända fram till blomningen.
Jag tycker rådjur verkar väldigt tankspridda! De nafsar lite här och där, också växter som påstås vara giftiga. Och dessutom olika växter i olika delar av landet.
Slutsats ?: undvik att plantera härliga masseffekter, typ 25 plantor av samma sort. Då äter rådjuren rubbet på en natt. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Juli S
CITAT (Fågelvägen @ 21-06-2008, 11:51) *
Slutsats ?: undvik att plantera härliga masseffekter, typ 25 plantor av samma sort. Då äter rådjuren rubbet på en natt. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

Ju, de har käkat upp allt på en vecka... Jäklarna kommer tillbaka varje natt och smakar på mimulus, lejongap, rosor och allt möjligt ranting.gif . Vi hade inte det här problemet tills i höstas. De har upptäckt våra blommande rosor och sedan dess de besöker oss regelbundet angry.gif

Det är nytt för mig och jag måste lära mig att skydda min trägård. Vi har mördarsniglar i massor, men de gör inte så här mycket skada som rådjur crying.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon