Krokodilen
Den är ju inte särskilt vacker, men stolt.
[attachment=19903:Bild031O...smhumlor.jpg]
Är nyfiken på vad det är för något, om det är nåt som bör utrotas. Vi har några stycken som växer tillsammans. De små oansenliga blommorna gillas av små humlor.

Vår trädgård var för längesen en sommarstugetomt, så det dyker upp växter som växer på oväntade platser. Kanske det inte är ett ogräs utan en gammal kulturväxt. unsure.gif
Ingrid Zon3
Jag tycker den ser likadan ut som min flenört som Markus H identifierade härom dagen.

Har inte bestämt själv om det är ogräs eller inte smile.gif
Krokodilen
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-06-2008, 22:50) *
Jag tycker den ser likadan ut som min flenört som Markus H identifierade härom dagen.

Har inte bestämt själv om det är ogräs eller inte smile.gif

Ja visst är det det! Hittade lite info om den.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophular...op/scronod.html
Vår flenört har uppenbarligen inte läst Linnés flora:

"Flenört är vanlig i södra och mellersta Sverige. Den växer ofta i fuktiga skogar och på stränder, vanligen på skuggig mark."

Våra växer i rakt söderläge vid foten av berget, varken fuktigt eller skuggigt. Ganska ful är den så utseendemässigt vill jag nog se den som ett ogräs. Men samtidigt vill jag inte rensa bort allt på tomten som inte är planterat, då blir det för sterilt.
soulfire
hmm jag har den också men jag tar bort den pga doften.. bränt hår - får mig att rysa ,,,, bläää
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon