Full version: Önskar tips
strepp
Behöver få tips på en god jordgubbstårta utan vetemjöl.Gärna med kokos.Tackpå förhand..strepp
elleave
marängbottnar m grädde och jordgubbar, och lite riven choklad
Sussie F-Flower
Glutenfri Sockerkaka

2 ägg
1,5 dl strösocker
vispas

tillsätt:
50 gr smält, svalnat smör

rör ner:
3 dl Glutenfri Mjölmix, Finax, (vitt/rött 1kg:s paket på glutenfria hyllan i affären)
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Samt slutligen: 1 dl kokande vatten

Grädda 175 grader ca 35-40 min.

Supergod sockerkaka som kan delas i tre och användas som tårtbotten. Blir fast, fin, hög och hållbar.

Jag brukar ströa formen med kokos, men vill du ha mycket kokossmak så byt ut 0,5 dl mix mot 1 dl kokos.

Fyll med 1) marsán eller vaniljkräm samt 2) skivade jordgubbar.
Dra på ordentligt med grädde ovanpå och garnera med massor av jordgubbar!!!!

Åhhh, vad gott det blir!!! Älskas av alla, även av "icke glutenallergiker"!!!

Lycka till och Trevlig Midsommar!
Sussie.
netaave
Faktiskt gott o blanda kokos i grädde...
strepp
Tack snälla för tipsen,ska testa att baka den sockerkakan jag fick recept på...mvh strepp
Åsa, mälardalen zon 2
Detta recept som finns i nya numret av Hälsa (fick den i brevlådan idag) kanske också kan passa.

Mixa 200g mandel + 100g aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.

Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.

Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.
strepp
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-06-2008, 00:13) *
Glutenfri Sockerkaka

2 ägg
1,5 dl strösocker
vispas

tillsätt:
50 gr smält, svalnat smör

rör ner:
3 dl Glutenfri Mjölmix, Finax, (vitt/rött 1kg:s paket på glutenfria hyllan i affären)
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Samt slutligen: 1 dl kokande vatten

Grädda 175 grader ca 35-40 min.

Supergod sockerkaka som kan delas i tre och användas som tårtbotten. Blir fast, fin, hög och hållbar.

Jag brukar ströa formen med kokos, men vill du ha mycket kokossmak så byt ut 0,5 dl mix mot 1 dl kokos.

Fyll med 1) marsán eller vaniljkräm samt 2) skivade jordgubbar.
Dra på ordentligt med grädde ovanpå och garnera med massor av jordgubbar!!!!

Åhhh, vad gott det blir!!! Älskas av alla, även av "icke glutenallergiker"!!!

Lycka till och Trevlig Midsommar!
Sussie.

Sussie vad tror du jag gjort för fel,fick 2 kanongoda kokoskakor men inte blev det några tårbottnar,de blev väldigt platta-Först gjorde jag 1 men det blev så låg att jag inte kunde dela den i mitten,sedan tog jag bort kokosen i smeten nummer 2 och bytte till en mindre form men den blev lite högre men inte så hög som jag önskade.Gjorde exakt vad du skrev i receptet..mvh streppen

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-06-2008, 17:29) *
Detta recept som finns i nya numret av Hälsa (fick den i brevlådan idag) kanske också kan passa.

Mixa 200g mandel + 100g aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.

Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.

Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.

Tack denna låter kanongod men kan tyvärr inte göra den för mandel skull..ska spara receptet iallafall,låter smarrig..trevlig midsommar hälsar strepp
marigt
Jag använder mig att detta recept:

3 liters form behövs, smörd med fett och kokosflingor.

3 ägg
2½ dl socker

1 tsk fiberhusk

2 dl glutenfri mjölmix
1 dl potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

1 dl hett kokande vatten

Vispa ägg coh socker till en pösig smet
Rör i 1 tsk fiberhusk
sikta i torra ingredienser rör ihop med ett par tag
tillsätt vattnet (direkt från plattan ) förtsätt röra om tills allt blandas
Häll smeten i formen grädda i 200 grader utan dröjsmål i ca 35 min
Låt den svalna innan du stjälper upp den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon