CITAT (Sussie F-Flower @ 19-06-2008, 00:13)

Glutenfri Sockerkaka
2 ägg
1,5 dl strösocker
vispas
tillsätt:
50 gr smält, svalnat smör
rör ner:
3 dl Glutenfri Mjölmix, Finax, (vitt/rött 1kg:s paket på glutenfria hyllan i affären)
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Samt slutligen: 1 dl kokande vatten
Grädda 175 grader ca 35-40 min.
Supergod sockerkaka som kan delas i tre och användas som tårtbotten. Blir fast, fin, hög och hållbar.
Jag brukar ströa formen med kokos, men vill du ha mycket kokossmak så byt ut 0,5 dl mix mot 1 dl kokos.
Fyll med 1) marsán eller vaniljkräm samt 2) skivade jordgubbar.
Dra på ordentligt med grädde ovanpå och garnera med massor av jordgubbar!!!!
Åhhh, vad gott det blir!!! Älskas av alla, även av "icke glutenallergiker"!!!
Lycka till och Trevlig Midsommar!
Sussie.
Sussie vad tror du jag gjort för fel,fick 2 kanongoda kokoskakor men inte blev det några tårbottnar,de blev väldigt platta-Först gjorde jag 1 men det blev så låg att jag inte kunde dela den i mitten,sedan tog jag bort kokosen i smeten nummer 2 och bytte till en mindre form men den blev lite högre men inte så hög som jag önskade.Gjorde exakt vad du skrev i receptet..mvh streppen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-06-2008, 17:29)

Detta recept som finns i nya numret av Hälsa (fick den i brevlådan idag) kanske också kan passa.
Mixa 200g mandel + 100g aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.
Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.
Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.
Tack denna låter kanongod men kan tyvärr inte göra den för mandel skull..ska spara receptet iallafall,låter smarrig..trevlig midsommar hälsar strepp