pibe02
Hej
Kan ni komma med tips om vad jag skall plantera i en slänt ovanför en mur som är 50 cm-1,5 m hög (får gärna hänga över). Slänten är 4*10 meter och i direkt söderläge. 20- 40 cm jord så med andra ord mycket väldränerat!

Om jag blandar hur skall jag blanda dem, i olika rutor, längder ?

Något annat jag bör tänka på?
Mvh
Pia

Har en slänt nedanför där jag planterat
RibesRubusVitis
Du har inte skrivit vilken odlingszon du bor i, men är det hyfsat varmt så tycker jag att "söderläge", "slänt" och "väldränerat" direkt inbjuder till en enda sak – ett riktigt vinberg!
Ingrid Zon3
Jag fattar inte riktigt:
- är det en 4 m djup slänt och 10 m bred?
- vill du ha buskar, marktäckare eller vad? Behöver du insynsskydd eller vill du ha det öppet?
- vad menar du med "rutor", "längder"?

Det finns flera tidigare trådar bara i vår som handlat om just slänt i söderläge så du kanske kan hitta lite om du söker.

Om du inte vill ha ett vinberg så kanske en kryddträdgård kunde vara nåt? Lavendel, timjan, oregano... humlor och fjärilar... 000.gif
pibe02
Tack för svar
Vinberg? Är det vinrankor ni menar, hur planterar man dem....hänger de eller kan man ha det över hela slänten. Jag bor i Stockholm.
RibesRubusVitis
Blev en smula avundsjuk. (Har söderläge, men ingen slänt och knappast väldränerat.) Du kanske bor i zon 2, om du inte hamnat i en köldficka, och god solbelysning – idealiskt för någotsånär härdiga vinrankor. De bör i så fall spaljeras, på längden eller tvären, även om nord-syd anses utnyttja solljuset bäst. Enda kruxet är att det måste se rätt välordnat ut, i raka rader, och ingen störtexponering av marktäckare. (Vid full grönska ser de ut som yviga badmintonnät…)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon