Full version: Varför inga åkerö?
Posse
Det är massor med tillväxande äpplen på mina andra äppelträd... men på mina åkeröträd kan jag inte se tillstymmelse till frukt. sad.gif
Men förra sommaren dignade ju bokstavligen grenarna (någon bräcktes också) av de smaskiga äpplena vilka är mina helt absoluta favoriter av de få sorter jag har. ohmy.gif

Voffor blev dä på dätte viset ? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Åkerö är en klassisk vartannatårs bördig äppelsort. De sätter stora skördar så att de inte orkar sätta en skörd året därpå. Man kan jämna ut detta fenomen genom att kartgallra de år det finns massor av kart på trädet.
Posse
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-08-2003, 15:22)
Åkerö är en klassisk vartannatårs bördig äppelsort. De sätter stora skördar så att de inte orkar sätta en skörd året därpå. Man kan jämna ut detta fenomen genom att kartgallra de år det finns massor av kart på trädet.

Märkligt! huh.gif Jag har har inte lagt märke till fenomenet förr.

Man borde alltså se till att ha flera träd... vilka ginge i otakt? rolleyes.gif unsure.gif
Cilla
Ja, i trädgårdarna är denna närapå alltid vartannatårsbärande. I de kommersiella odlingarna är det annorlunda - där gallras det hårt och i Kivik får man jämna skördar också på Åkerö - om inte annat händer förstås, såsom blåst, regn och kyla vid blomningen t ex.

Det finns flera sorter som har tendens att ta ut sig så här, men har man flera äppelträd eller kanske en granne som inte orkar ta hand om sina så är det ju inga problem. Jag skattar högt de sorter som inte finns varje år, och blir extra noggrann med t ex Åkerö de år den kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon