|
Skall ha stor fest (20 personer) midsommafton. Tänkte förutom sill, potatis, ost, knäckebröd, öl och brännvin på eftermiddagen bjuda på potatisgratäng och rostbiff senare på kvällen, men vad har man till detta? Sallad? Sås? Bröd? Alla tips och idéer mottages tacksamt: Gita
CITAT (Gita @ 18-06-2008, 23:40)  Skall ha stor fest (20 personer) midsommafton. Tänkte förutom sill, potatis, ost, knäckebröd, öl och brännvin på eftermiddagen bjuda på potatisgratäng och rostbiff senare på kvällen, men vad har man till detta? Sallad? Sås? Bröd? Alla tips och idéer mottages tacksamt: Gita Jag hade nöjt mej med en fräsch sallad till det. (tomat, gurka, salladsblad och pressad citron över bara)
elleave
18-06-2008, 23:01
Sallad absolut, syltlök passar oxå till rostbiff, om man vill kan man ha sås, men är inte nödvändigt, tex rödvinssås. Eller rör ihop gräddfil eller turkisk yoghurt med salladskrydda så kan det funka som både salladsdressing och sås.
Jag tycker inte att sås behövs men en sallad med en god vinägrett vid sidan om skulle jag ha, och syltlök som någon sa är gott eller en chutney.
Platinum
19-06-2008, 08:37
Till potatisgratäng och rostbiff...
Sås? Rödvinssås är gott tillbehör. Sallad? En fräsch grön sommarsallad...blandat grönt te.x ruccola, persilja, huvudsallad, sockerärtor, purjo och tomater. Bröd? Painriche är en klassiker till rostbiff.
Svartvinbärsgele är jättegott till rostbiff.
henriks
19-06-2008, 09:08
kanske inte precis till potatisgratäng - men Pitabröd med grillad rostbiff går inte av för hackor.
krellus
19-06-2008, 10:22
En hemmagjord potatissallad med kapris, rädisor mm.
Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om. Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott. Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången
CITAT (Bee @ 19-06-2008, 20:49)  Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om. Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott. Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången  Löksåsen är kanon. Den kör jag till fläsk och potatis. Urgott. Men har man potatisgratäng, tycker jag såsen är överflödig, då grattängen är saftig nog. Salladen är ett måste tycker jag, den skall vara fräsch som en sommarvind
Grovt bröd till rostbiff är aldrig fel. Själv tycker jag inte direkt om starka såser som jag menar ofta döljer smaken istället för framhäver den. Äter jag hamburgare föredrar jag dem utan dressing, men med gott bröd och neutral sallad, tomat, etc.
En fräsch och enkel grönsakssallad (utan dressing och klet alltså) med kanske tomat, ananas för saftighet, samt bröd; mer behövs inte som sällskap till rostbiffen. Du känner ju dina vänner bäst, och vet dessutom säkert om det finns folk i sällskapet som kanske gärna ser ett alternativ till rostbiffen.
ninnisky
20-06-2008, 20:00
CITAT (Bee @ 19-06-2008, 18:49)  Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om. Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott. Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången  Precis så hade jag också gjort men lagt till en tomatsallad, skivad med lök och en dressing av god vinäger och olivolja och toppad med pesto. Detta för de som inte vil ha rödvinsås (jag vill). Mintsås passar bättre till en varmrätt på vinter. Tror jag kommer på festen, förresten
Tack alla, för de fina tipsen. Det blev rödvinssås, syltlök, små saltgurkor och en enkel grönsallad till gratäng och rostbiff. Alla gäster var nöjda, de sista har just åkt. I natt har det sovit folk överallt, förutom i två gästrum så har tvättstuga, hobbyrum och klädkammare fått tjänstgöra som sovrum. Nu är jag trött och nöjd, det har varit så trevligt, vilka fantastiska vänner jag har! Gita P.s. Nästa gång skall jag pröva med löksåsen, det låter sååå gott. D.s
henriks
22-06-2008, 17:50
CITAT (Gita @ 21-06-2008, 18:57)  Tack alla, för de fina tipsen. Det blev rödvinssås, syltlök, små saltgurkor och en enkel grönsallad till gratäng och rostbiff. Alla gäster var nöjda, de sista har just åkt. I natt har det sovit folk överallt, förutom i två gästrum så har tvättstuga, hobbyrum och klädkammare fått tjänstgöra som sovrum. Nu är jag trött och nöjd, det har varit så trevligt, vilka fantastiska vänner jag har! Gita P.s. Nästa gång skall jag pröva med löksåsen, det låter sååå gott. D.s Glöm inte att prova arlas recept på pitabröd också - det är bara FÖR gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|