michael
Hej!
Jag har på alla sätt och vis försökt bli av med kaninerna som kommer in i min trädgård och käkar på växterna. Jag har satt upp ett högt staket runt hela tomten och grävt ned nät i marken under.

Trädgården finns i Halland, strax utanför Halmstad och där finns det gott om kaniner vill jag lova!

Vid den här tiden är dock kaninungarna så små att de springer rakt igenom maskorna i staketet. Och de springer alltid igenom på samma ställe.

Finns det något jag kan hälla ut runt staketet som kaniner inte gillar och därmed håller sig därifrån. Eller har du kanske något annat tips på hur jag ska slippa få besök av dessa små för trädgården eländiga djur.

Vänligen
/michael
Gossen Ruda
Varför inte sätta ett finmaskigare nät? Något som har totalt avskräckande effekt finns nog inte.
Åsa K, zon 1
rolleyes.gif

Bjud in alla hundägare du känner/ser. Särskilt de som ha jakthundar typ tax. Eller varför inte försöka "pinka in ditt revir". Du kan ju alltid använda vattenkannan. Annars är ju "guldvatten" ett bra sätt att gödsla på.
Jan af Lisö
Kaniner är en uppskattad maträtt i många länder, bl.a Italien. där finns det hela boxar i varuhusen med flådda kaniner, ungefär som broilers hos oss.

Kan inte du bygga någon enkel kaninfälla, typ stor råttfälla ???
Veganvarg
Hmm, har inget konkret svar på hur du ska bli av med kaninerna, men jag tycker absolut inte du ska bygga någon fälla!

Kaninerna har rätt att leva, de har rätt att existera här, liksom människan!
Att döda en varelse som kan känna gläjde, sorg, livslust, nyfikenhet, tillgivenhet osv osv bara för att skydda sina blommor tycker jag är helt förkastligt!

Detta hör väl egentligen inte hit på denna diskus, men jag blir helt kall när folk föreslår att man helt enkelt ska döda kaninerna. sad.gif

mvh
/Ylva
Fialotta
Kaniner har mina barnbarn som husdjur...
jättegulliga, så döda dom inte....men Weibull har en kartong
mot vilt som innehåller mjöl du blandar ut med vatten
och stänker ut i trädgården med jämna mellanrum...efter regn b.l.a
så garanterar jag att kaninerna inte vill vara i din trädgård!
Jag hade harar och rådjur här jämt förut med dom sista 2 åren
ser jag hur dom springer förbi här och då menar jag springer som om dom va jagade
av nåt...det är en lukt dom inte står ut med...men vi känner inget!
Rekomenderas varmt rolleyes.gif
Gossen Ruda
Kära veganvarg. Du har helt rätt att detta kanske inte är rätt forum för en sån diskussion men nu har du börjat. Jag tyckte också som du för länge sen men det gick över på några månader. Vi är en del av naturen och där äter en del andra. Om det inte är rätt att döda kaniner för att freda sina blommor, hur är det då om man bara vill ha dom som mat? Man kan kanske kombinera åtgärderna? Rovdjur tar kaniner, är det fel? För övrigt tycker jag att din signaturbild ser väldigt rovgirig ut.
Veganvarg
Jag anser att det alltid är fel att döda, utom i rent självförsvar då man själv är hotad till livet, eller om man ger aktiv dödshjälp!

Alla varelser ska ha rätt till sitt eget liv och sin egen kropp!

Det är min åsikt!
mvh
/Ylva
Gossen Ruda
Alla har rätt till att ha en egen åsikt och jag respekterar även din trots att jag inte delar den. Jag skulle gärna debattera saken men tycker inte detta är rätt forum. Aktiv dödshjälp, hmmmm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon