Full version: Persilja
The_Worldgirl
Hej!
Upptäckte några konstiga blad på min mammas persilja hon har odlat själv. Varken hon eller jag vet vad det är för något. Någon som vet??

Mvh Kim
Konstig persilja? Vad är det för blad?

Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag har inte sett något liknande innan, men det kan ju bli så där på växter att det dyker upp någon enstaka udda blomma eller blad. Säkert inget som försämrar smaken!
Mvh
Fenja
The_Worldgirl
Hej!
Okej. Det är lustigt att det kan bli så. Nä det gör det säkert inte. Var lite nyfiken bara.

Mvh Kim
Eva i Västerås
Kan man tänka sig att det är en liten del av plantan som inte vill vara sådär krusig.
Ursprungspersiljan är väl slätbladig, och det kan slå igenom lite grann ibland.
vilda-tomten
Vår persilja har liknande blad, vi sådde den förra året, jag och sonen, den övervintrade och nu är inte alla blad "persiljiga". Det kanske är som Eva i Västerås skriver...
Åsa, mälardalen zon 2
Att bladen blir annorlunda andra året är inte konstigt, persilja är tvåårig = den blommar och går upp i frö. Många växter, så även persilja, får ändrad bladform när plantan är mogen att börja blomma.

Är det första året som bladen ändras kan det vara en liten mutation eller kanske en liten skada från en sugande insekt som orsakar lite annorlunda bladform.
The_Worldgirl
Okej. Det var roligt att få en förklaring. Det är ju lite konstigt när man inte vet och man blir så nyfiken smile.gif. Denna sådde vi också förra året så den är ju tvåårig. Ska berätta detta för mamma nu så hon slipper undra.

Mvh Kim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon