Thé
I boken jag lånade om klätterrosor finns en fin ros som heter Swan Lake. Den har stora, fyllda blommor, vita med rosa mitt. Givetvis sökte jag genast på nätet för att se om den fanns att köpa, och för att läsa lite till. Men den finns inte på Rosenposten, inte på Flora Linnea, inte på Roskraft och inte på Cedergrens och inte på Hortogreen (inte listad i varje fall). Inte under namnet Schwanensee heller. Och inte är den med på Roslistan heller.

Är det inte lite märkligt? Den nämns som ganska sjukdomsresistent i en artikel här på Odla och den är ju med i boken, så så himla ovanlig kan den väl inte vara?
Helenavborg
Kolla om Kordes i Tyskland har den. Jag fick den därifrån för några år sedan, då märkt som Ilse Krohn Superior vilket jag upptäckt är fel. Ilse har inte den rosafärgade mitten. Hos mig klättrar den inte utan blir mer en hög rabattros. Rätt frisk är den och förvånansvärt härdig.
[attachment=19912:Ilse_Krohn_sup.jiz.jpg]
Thé
Om någon mer letar kan jag meddela att jag skrev till Rosenposten och frågade efter Swan Lake, och fick till svar att den kommer att finnas för beställning i höst. Toppen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon