hej!
Nu har jag varit på stöldturné igen och tjuvat två skott från kommunens plantering. Jag undrar om nån vet vad detta är för blommor?? Är de ettåriga eller perenner? Tänkte prova att rota dem!
Den första ser bara ut att bli blad, för inga knopp syns till, bladen är väldigt krusiga och är ca 70 cm hög.
[attachment=19923:IMG_6521.jpg]
Den andra har smala blad som på bilden, blommar i väldigt mörk lila, lite dill liknande.
[attachment=19924:IMG_6519.jpg] [attachment=19925:IMG_6518.jpg]
Mvh lämås
Är det ingen som kan hjälpa mig?
Helen i Piteå Zon 5
19-06-2008, 14:51
Den rödbladiga är kanske Perilla frutescens?
Den andra känner jag sååå igen men kan inte komma på vad
Helen i Piteå Zon 5
19-06-2008, 15:03
Nuuu kom jag nog på det... Sommarhalsört - Trachelium?? Jag har ju nyss suttit i planterat ner mina i en kruka
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2008, 16:39
Den första är onekligen mycket lik Shiso (= perilla). Den röda används främst som dekoration den ska inte ha lika god smak som den gröna. Annars är det ju en asiatisk grönsak, jag har några plantor (röda) för att kunna ha som dekoration i sallader och dyl men calaloon och den röda trädgårdsmållan som jag har smakar mycket bättre så shison kanske får stå som dekoration istället. Jag testar så den gröna shison nästa år istället tror jag.
Shiso/Perilla blir ofta runt 50cm hög på friland men den ska kunna bli runt 1m ifall man får tro Runåbergs fröer (de har placerat växten bland kryddväxterna i katalogen + på hemsidan). växten är ettårig
tack för svaren!!! Ät....går det äta dem....va bra att kommunen har tänkt på det....så har ju nattsuddarna nåt att tugga på påväg hem från krogen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.