susannio
19-06-2008, 12:41
Hej!
Mitt nya problem är nu hur jag ska övervintra rosor planterade i stora krukor.
Hade tänkt placera dem i det ouppvärmda garaget vägg i vägg med huset eller i ett kallt halvmörkt källarrum där jag förvarar pelargoner, ca 8-12 grader.
Vilket alternativ tror ni är att föredra och vid vilken tidpunkt ska rosorna tas in för vintern i zon 2-3?
Tack för hjälpen!
/Susanne
svennis
19-06-2008, 12:49
Inga problem. Rosor i kruka tål någon, några minusgrader.
Ta inte in rosorna förrän det är tvunget, brukar märkas.
Verkar varmt med 8-12rader.
Man provar sig fram
Jag vinterförvarar mina rosor i kruka i garaget som håller 2 - 5 grader och mörkt. Man får vattna lite på dom då och då, dom kan få en del ohyra så man får spruta dom någon ggn under vintern. Jag tar in dom sent på hösten och sätter ut dom tidigt i april. Det händer att någon stamros dör ibland, det får man tyvärr räkna med.
Jo klena rosor i kruka och framför allt stamrosor får du ta i zon 2 - 3 när det blir frost nätter, du kan också täcka dom med vinterväv tillfälliga kalla nätter och så kan det gå ett par veckor till ute.
8 - 12 grader är för varmt, dom kommer att få en massa långa skott.
Järfälla
21-07-2008, 16:06
Jag har haft min Iceberg utomhus i betongkruka 3 vintrar och det funkar utmärkt.
Jag drar in den under balkongen så den inte blir så blöt av allt regnande hela vintern... Bor i zon 2. Alla blad vissnar inte ens... På våren är det lite kinkigt med solen innan jorden tinat, så inte bladen bränns, men då drar jag den till halvskugga och försöker vattna med ljummet vatten. Man ju täcka med säckväv eller annat också, ifall bladen inte vissnar alltså.
Hei Susanne!
Jeg viser til en faglig artikkel jeg har skrvevet på mine hjemmesider om krukkeroser
Håper du kan ha glede av den.
hilsen Dag
www.daglyngar.no
polecat
21-07-2008, 17:51
Jag har sån tur att jag har tillgång till en gammaldags jordkällare som jag förvarar mina krukrosor i, det funkar utmärkt.
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 18:18
det beror på vilka rosor det handlar om och i vilken zon det är .
en del rosor ''måste'' ha en vis kyla för att orka blomma bra dvs neråt frost . medan andra bara behöver en lägsta temp på +2c +6c för att sätta bra med knopp och blomma bra .
men ett par frost nätter kommer inte skada rosorna . sedan om man nu ska övervintra dom inne så är det bästa i en temp på 0c +5c och mörkt .
och dom ska ju ut tidigt också ,, när det håller runt +5c ute kan man sätta ut dom . rosorna ska få blad ute och tappa blad ute .
stamrosor är känsligare .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.