Full version: Slänt i norrläge
skanneliden
Vi har en stor slänt på ca 12m och ca 3m djup, ganska brant, och behöver tips på hur vi ska plantera. Jag hittade ett tidigare inlägg men som då var i söderläge.
Vi bor i Skåne, flyttade in i huset i höstas och har tagit bort mängder med sten som tidigare låg i slänten. Håller nu på med att bygga upp en mur, fylla slänten med jord och plantera bindande växter som stannar kvar i sluttningen, trivs i norrläge, mkt skugga och blanda lite småbuskar och blommor. Vår vision är ju självklart att den ska bli så underhållsfri som möjligt så småning om smile.gif

Eftersom vi aldrig har haft tomt förut och är nybörjare på det mesta som har med trädgård att göra (men tar gärna i och vill mycket med vår tomt) så tar jag tacksamt emot alla tips och idéer ni kan komma med.

Mvh lisa
embees
CITAT (skanneliden @ 19-06-2008, 16:44) *
Vi har en stor slänt på ca 12m och ca 3m djup, ganska brant, och behöver tips på hur vi ska plantera. Jag hittade ett tidigare inlägg men som då var i söderläge.
Vi bor i Skåne, flyttade in i huset i höstas och har tagit bort mängder med sten som tidigare låg i slänten. Håller nu på med att bygga upp en mur, fylla slänten med jord och plantera bindande växter som stannar kvar i sluttningen, trivs i norrläge, mkt skugga och blanda lite småbuskar och blommor. Vår vision är ju självklart att den ska bli så underhållsfri som möjligt så småning om smile.gif

Eftersom vi aldrig har haft tomt förut och är nybörjare på det mesta som har med trädgård att göra (men tar gärna i och vill mycket med vår tomt) så tar jag tacksamt emot alla tips och idéer ni kan komma med.

Mvh lisa

Sylvia Svensson här på Odla har skrivit en artikel om just ditt problem

http://www.odla.nu/artiklar/skuggra.shtml
Fågelvägen
Välkomna till forumet! smile.gif Här är lite funderingar om er slänt. Det mesta vet ni kanske redan.

Eftersom ni bygger en mur nederst (menade du så?) och fyller på med jord, så blir väl slänten inte så brant? Är vinkeln mindre än ca 25 grader är den inte särskilt brant, tycker jag, växterna har inget problem med att hålla sig kvar. Oftast är en sluttning väldränerad, vilket är nyttigt!
En lite oregelbundet formad gång av trampstenar i slänten kunde vara bra, så ni kommer åt att plantera och rensa bland växterna. Medan ni bygger upp muren kan ni också plantera in stenpartiväxter mellan stenarna, istället för murbruk liksom. Det blir vackert och ser genast ut som om muren alltid stått där. (Exempel finns påmin hemsida)

Det finns mycket som trivs på en sluttning mot norr. Och - vilken tur! - torra somrar behöver ni inte vattna hela tiden, som på södra sidan. Ni har säkert redan hittat en proffsig handelsträdgård där ni fått goda råd om växtval för er slänt. Varning: Om ni handlar växter hos Plantagen eller liknande kan det hända att ni visserligen handlar billigt, men inte får några vettiga råd och kommer hem med misshandlade eller felmärkta plantor. (Det är flera på Odla som har den erfarenheten.)

Köp inte bara blommor utan växter med vackra blad så er slänt kan vara vacker året runt. När ni köper växter, köp minst 3 st., helst 5 eller 15 av samma sort! Masseffekten gör att slänten ser frodig ut, inte bara när växterna blommar. Men har ni rådjur i trakten är det kanske bäst att prova vad de gillar med någon enstaka planta först! De har olika smak i olika delar av landet.

Om slänten skuggas av träd och inte av huset så får växterna kanske "vandrande skugga", vilket väldigt många växter trivs med. Då kan ni välja nästan vilka plantor som helst utom de mest solälskande.

Är det huset som ger skugga är skuggan mera kompakt. Då kan ni bland buskarna välja t.ex. olika sorters Rhododendron (det finns mycket fler sorter än de vanliga lila!), hortensior (Hydrangea), marktäckande klätterhortensia (Hydrangea petiolaris). Bra perenner dvs, fleråriga växter för skuggiga lägen är t.ex. funkior (Hosta är deras vetenskapliga namn!), sockblommor (Epimedium), murgröna, Vinca och ormbunkar. Alla dehär är relativt "självgående" om de får rätt sorts jord (surjord, de flesta) och om man håller dem någotsånär ogräsfria tills de kommit igång ordentligt. Många sorters Clematis och vissa rosor ska också kunna trivas trots att de får sol bara på morgonen och på kvällen.

Dehär är klassiska växter för skuggiga platser. Vill ni ha det mer spännande? Bläddra i alla trädgårdsböcker ni kommer över, kika in i grannars trädgårdar, besök offentliga trädgårdar när ni är ute och reser och fråga i plantskolor och trädgårdsbutiker! Är ni nyfikna på en växt som ni har namnet på, googla på det svenska eller ännu hellre det vetenskapliga namnet så hittar ni bilder och beskrivningar på det mesta i växtväg. Och häng med på odla.nu - här finns passionerade odlare av alla slag! Lägger ni in frågor OCH bilder får ni antagligen svar snabbare än ni kunnat ana.
Lycka till med både huset och trädgården! En trädgård blir aldrig färdig, i bästa fall blir den mer personlig och mer ens egen för varje år.

skanneliden
Fågelvägen, Tack för välkomnandet och Jättetack för svaret! Jag har inte riktigt koll på hur stark lutningen är men vi har iaf kommit fram till att den blir för brant för att kunna anlägga en naturlig trappa, tyvärr. Det var annars en av sakerna som vi gärna ville ha men den lutar nog snarare 45 än 25..
Muren vi ska bygga blir 5 stenar (av dom du ser på bilden) hög. Vi har anlitat en trädgårdsarkitekt men jag vill gärna kolla med lite andra "hemmaproffs" också. Det med växter som har vackra blad vill vi verkligen ha, många vintergröna och färgade buskar. Nu finns det några små buskar där som vi inte ska behålla, där iaf (finns på bilden) Jag har också läst lite böcker som: Trädgårdsdesign, Trädgårdens golv, Trädgårdens rum mm.
Det var en fin och inspererande hemsida du har och nu vill jag verkligen ha natursten, men vi har en massa av den här murstenen över som vi ska flytta och bredda gräsmattan, så det får bli så. Tack för tipsen och kommer du på fler så tackar vi för det thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 19-06-2008, 19:58) *
Varning: Om ni handlar växter hos Plantagen eller liknande kan det hända att ni visserligen handlar billigt, men inte får några vettiga råd och kommer hem med misshandlade eller felmärkta plantor. (Det är flera på Odla som har den erfarenheten.)

särskilt billiga är dom inte om man tittar på helheten ,, att dom misshandlar växter och ge ut varning är väl att ta i . visst dom kan inget och sköter inte sina växter så vidare bra + så är det olika på dom olika ställen en del ställen är bättre än andra . jag brukar handla på plantagen och det jag har köpt lever än och när jag köpte det var det väldigt fina växter . det är så här att det är antingen eller jätte bra eller jätte dåligt . dom köper hem och låter det stå . men har man nån koll så köper man ju inte det som är dött eller har ohyra .

så jag säger så här ,, ska du köpa växter visst då kan du handla där - bara fråga personalen inget och köp bara det som är snyggt och kolla allt extra noga det kommer garanterat överleva det du köper hem . fel märkta plantor har dom också men det är olika från butik till butik .

så plantagen det finns bättre ställen att handla på men man kan hitta både bra och fräscha och ovanliga växter där också .
Alexander-VG-zon3
CITAT (skanneliden @ 21-06-2008, 12:45) *
Vi har anlitat en trädgårdsarkitekt men jag vill gärna kolla med lite andra "hemmaproffs" också. Det med växter som har vackra blad vill vi verkligen ha, många vintergröna och färgade buskar.

jag hade sparat Barrväxten och tat veck det andra och så hade jordförbättrat med ny jord och surjord till dom som vill ha det lite surt och det räcker att man gör det just vid den busken .

buskar-träd
Olvon,hortenisa(surjord),rhodoendron(surjord),lagerhägg,dvärgvide,alpvide,häxal(
surjord),benved,
aralia,kalmia(surjord),ormhassel,trollhassel,forsythia,rönnsumak(rotskott)

klätter-klängväxter

murgröna,klätterhortensia

Perenner
daggkåpa,primula,cyklamen,ormbunkar,hosta,akleja,fingerborgsblomma,hasselört,vin
tergröna,förgättmejej,
brunnera,skugg tåliga gräs,sockelblomma,saxifraga,astilbe,sippor,julroser,oxalis,tolgudablomma,trilliu
m

som Fågerlvägen skrev så ska man gruppera dom i ojämna antal då ser det naturligt ut . 1-3-5 och så vidare .
plantera dom efter höjd . och alla dessa växter kommer klara av denna lutning . vattna rejält första sommaren .

skanneliden
Tack för goda råd och en massa idéer!
Vi är nu i full gång med att fylla hela slänten med jord, tungt men det blir bra:)
Längst nere vid murkanten tänkte vi ha låga växter som hänger över lite. Tips på sådana välkomnas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon