*Ulrica*
Jag har fått åkersork i rabatten och de har ätit upp alla nyplanterade aklejor och campanulor. Först satte vi små beteslådor med gift i och sedan köpte jag även en "sorkskrämma"
[attachment=19937:sork_fritt.jpg]
av märket Silverline på Harald Nyborg.

Det står att den har "lågfrekventa vibrationer". Jag trodde inte detta skulle höras något....

rotfl.gif

Den tokpiper så att man inte kan vistas vid rabatten utan att bli galen!!! rotfl.gif

Nu har sambon satt en kruka över den uppstickande "knoppen" och skottat jord över vilket dämpar oljudet lite men det finns där trots allt. Med en minuts mellanrum. Just den platsen är inte lika mysig att sitta vid nu.... crazy.gif

Låter era sorkskrämmor eller är det fel på min?
Har jag betalat 348:- för att få lyssna på ett irriterande pip? ranting.gif

De flesta tips om sork verkar gälla vattensork dessutom men jag har liksom inga gångar med hål (inte i den rabatten i alla fall) och antar därför att det är åkersork (har sett något litet musliknande kila i rabatten). Nån mer som har åkersork?
amaira
Jag har mullsork (vattensork) som gräver osynliga gånger under jord, och äter de inte upp rötterna så gräver de runt så rötterna bor i hålrum - och dör.

Köpte 2 sådana här sorkskrämmor på postorder. Två stycken!! När jag provade koppla ihop dem (var för sig såklart) lät de förskräckligt ungefär var trettionde sekund. Har inte kommit så långt att jag provar dem i trädgården, har dragit mig för det. Men jag måste göra det, och sedan kräva pengarna tillbaka!!

Det stod inte ett knyst om att de lät, tvärtom!! De valde fel tillfälle att vara tysta. angry.gif

Trädgården är en viktig plats för rekreation, stillhet, lugn och ro. Då är det minsta man kan begära att de som säljer produkter till trädgården talar om att deras varor låter gräsligt.

Fast hos mig har snoken flyttat in. Ja flera stycken här på gården på olika platser där sorken huserar. Så jag blir nog av med dem i alla fall.

Men det är mycket dåligt att sälja varor och undanhålla negativ information.

Men (igen) jag har ju som sagt inte (tordats) provat än. Låter de verkligen hela tiden?? Jag tänkte (hoppades) att det kanske var något testljud som bara lät i början...
amaira
Måste bara lägga till att efter att ha satt ner skrämmorna ordentligt i marken och haft dem där någon dag, märker jag att det inte alls är varken högt eller störande ljud, även om de hörs svagt.
PärHisved
Hur gick det med sorkarna? Fungerade skrämmaren?
Aqvakul
CITAT (PärHisved @ 26-09-2008, 00:07) *
Hur gick det med sorkarna? Fungerade skrämmaren?

Undrar också - har provat många "skrämmor" mor sork och mullvad utan resultat
skogstroll
min sorkskrämma säger "mjau" whistling.gif mycket effektiv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon