kirunablomma
Hej! Har alldeles nyligen blivit ägare till ett hus tillsammans med min sambo och då har vi ju även en trädgård. Jag skulle vilja ha tips på något som är hyfsat lättodlat men som ändå går att ha såhär långt uppe som vi bor (Kiruna)

Tack på förhand!
Margith
Hej och välkommen hit till Odla!
Alltid lika roligt när någon i "lite högre zon" hittar hit.
Själv har jag odlat 12 år i Gällivare (zon 7) och nu 6 år i Boden (zon 6), så lite erfarenhet kanske jag har shy.gif

Men det framgår inte av ditt inlägg VAD det är du vill odla. Är du intresserad av perenner, 1-åriga blommor, köksträdgården eller är det kanske rosor, häckar eller träd som intresserar dig?

Generellt säger jag att bara för att din trädgård ligger i zon 8, innebär inte det att fjällbjörk och ripris är det enda som klarar sig biggrin.gif Tänk istället att växtperioden är kort och väldigt intensiv. Fundera alltså inte så mycket på vårblommande och höstblommande... de vårblommande blommar mitt i sommaren och risken är stor att de höstblommande hinner frysa ihjäl innan de ens satt knopp....

Sen skyndar jag mig att tillägga: har ni köpt huset nu alldeles nyss: gör så lite som möjligt på tomten iår. Ta bort det som du VET är ogräs (eller det som du känner igen och bara avskyr), låt resten vara. Till hösten/nästa år kan du ta ett foto av det okända och lägga in här, alltid finns det nån som vet vad det är som blommar så vackert i din trädgård.

Grattis till nya huset och hoppas att ni kommer att trivas i Kiruna.

Trevlig midsommar!
Preussen
om du har en jordfräs, låna aldrig ut den. bättre tips kan du inte få 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon