Hej och välkommen hit till Odla!
Alltid lika roligt när någon i "lite högre zon" hittar hit.
Själv har jag odlat 12 år i Gällivare (zon 7) och nu 6 år i Boden (zon 6), så lite erfarenhet kanske jag har
Men det framgår inte av ditt inlägg VAD det är du vill odla. Är du intresserad av perenner, 1-åriga blommor, köksträdgården eller är det kanske rosor, häckar eller träd som intresserar dig?
Generellt säger jag att bara för att din trädgård ligger i zon 8, innebär inte det att fjällbjörk och ripris är det enda som klarar sig

Tänk istället att växtperioden är kort och väldigt intensiv. Fundera alltså inte så mycket på vårblommande och höstblommande... de vårblommande blommar mitt i sommaren och risken är stor att de höstblommande hinner frysa ihjäl innan de ens satt knopp....
Sen skyndar jag mig att tillägga: har ni köpt huset nu alldeles nyss: gör så lite som möjligt på tomten iår. Ta bort det som du VET är ogräs (eller det som du känner igen och bara avskyr), låt resten vara. Till hösten/nästa år kan du ta ett foto av det okända och lägga in här, alltid finns det nån som vet vad det är som blommar så vackert i din trädgård.
Grattis till nya huset och hoppas att ni kommer att trivas i Kiruna.
Trevlig midsommar!