På min balkong står en kruka på 100l, alldeles tom och tråkig. Jag kom just på att det vore underbart om några bärbuskar ville trivas där, men är osäker på vilka och om det alls går vägen.
Balkongen vätter mot ösö, vindskyddat och medelljust.
Jag hade önskat en samplantering med björnbär, vinbär/krusbär och jordgubbar som marktäckare.
Är det rimligt? Vore andra sorter att rekommendera?
Vad ska man tänka på vid inköp av plantorna? Är det vettigt att hoppas att de klarar vintern i den stora krukan, om jag täcker den med granris?
Är det en helt tokig tid på året att starta ett sådant projekt? Vilken tid på året vore den bästa?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2008, 18:06
Jag tror det blir för mycket med både björnbär och vinbär eller krusbär, björnbär blir ganska maffiga både över och under jord så den kan nog konkurera ut det andra. Björnbär skulle jag ge en egen kruka ifall jag skulle odla den på balkong.
Jag vet inte riktigt vilken form din kruka har men är den avlång skulle du ju kunna ha en vanlig krusbär samt en vinbär på stam då borde det finnas plats till några jordgubbsplantor, samt du får lite olika höjder på växterna så man kan placera dem så de inte skuggar varann vilket är bra för bärproduktion + det kan ju estetiskt bli snyggare också. Både krusbär och vinbär kan man välja riktigt härdiga sorter och då är det inga problem med att få såna växter att överleva i stor kruka de fryser inte ner lika lätt som många björnbärssorter gör.
Det går utmärkt att plantera nu, numera säljs det mesta i trädgårdsbutiken i kruka och man kan plantera hela odlingssäsongen, man måste dock vara extra noga med vattning ifall man planterar när det är varmt.
Det man ska tänka på vid köp av växter är det vanliga: titta om växten ser frisk ut, inga skador, kolla även att rotsystemet är OK, kolla på zonangivelsen på plantan att den är 1-2zoner högre åtminstone än den du bor i (det blir ju lite kärvare klimat för rötterna på en balkong, plantor planterade i marken utsätts inte för så låga marktemperaturer).
När det gäller jordgubbar skulle jag välja en remonterande sort som ger bär lång tid under sommaren ex. Ostara, Elin och Roman. Smulgubben Rebecka är också remonterande och kanske också passar. Man kan köpa plantor av olika sorter man måste inte ha samma sort på alla plantorna,
Oh, vilket uppmuntrande svar!
Krukan är lika stor alla längder. Jag kanske helt enkelt ska vara klok och välja bara en av de större buskarna, och låta jordgubbar/smulgubbar fylla ut. Jag har faktiskt plats för en hyfsat stor kruka till...
Skulle jag fråga sambon vet jag att han skulle tvinga mig att välja krusbären, så för familjelyckan lutar det nog ditåt. Jag hade inbillat mig att det var en svår buske...
Sedan måste jag få vara okunnig.. Vad är remonterande, är det när de sätter nya blommor och bär flera gånger eller något helt annat?
Ja, de "vanliga" jordgubbarna ger ju nästan bara bär i juni och början av juli.
Skogsbrynet
20-06-2008, 07:55
CITAT (Lottiz @ 19-06-2008, 19:35)

Oh, vilket uppmuntrande svar!
Krukan är lika stor alla längder. Jag kanske helt enkelt ska vara klok och välja bara en av de större buskarna, och låta jordgubbar/smulgubbar fylla ut. Jag har faktiskt plats för en hyfsat stor kruka till...
Skulle jag fråga sambon vet jag att han skulle tvinga mig att välja krusbären, så för familjelyckan lutar det nog ditåt. Jag hade inbillat mig att det var en svår buske...
Sedan måste jag få vara okunnig.. Vad är remonterande, är det när de sätter nya blommor och bär flera gånger eller något helt annat?
hej får man komma med ett litet tillägg för familjelyckans bestående.Krusbär har taggar och det vill man nog inte komma i närheten av på balkongen. Remonterar betyder att t ex rosor kommer med nya blommor, när det gäller bär, kan man på vissa sorter få bär långt fram på hösten. Det betyder inte bara hösthallon, utan vissa andra sorter som Lloyd George och Superlative .Du hade alltså rätt på din fråga om remontera.
Krukan står så placerad att man aldrig passerar den. Så länge inte krusbärstaggarna hoppar upp och anfaller så ska det nog gå bra ändå!

Man kan ju hålla undan smitande grenar med en sekatör. Jag har redan nämnt det och han satte ner foten direkt, krusbär ska det vara!
Vi gör ett försök, krusbär och lite smulgubbar i botten. Vi får se, kanske blir det nya ideer nästa år om det inte var rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.