Lottiz
Oj så fin kvalite det var på odlas pelargonsticklingar, jag är så oerhört nöjd med mitt köp!

Jag tycker dock att de fortfarande ser väldigt små ut, kanske har jag serverat för lite näring eller ljus. Tycker ni som också har köpt sticklingar i år att mina verkar små? Har ni bilder att visa så vore det jätteroligt!

Sedan har jag läst en del om felfärgade French Vanilla, så därför tänkte jag posta en bild på min underbart vaniljgula blomma. Lillplantan, en av de tre, envisades med att sätta knopp efter knopp och tillslut, efter tre knipsade, kunde jag inte låta bli att synda och låta den visa upp sin färg.

[attachment=19944:odla1.jpg]

Sweet mimosa, French Vanilla, Concolor Lace

[attachment=19945:odla2.jpg]

Concolor Lace

[attachment=19946:odla3.jpg]

Orange Fizz

[attachment=19947:odla4.jpg]

French Vanilla
jahi
Min vanilla e åxå liten o har bara en knopp än men man kan ana en rosa plutt i som jag ser att du har.
Jag e iallafall åxå nöjd med mina odlapelargoner.
Jag köpte en blue wonder (stavning??) och har plaserat den brevid en riktigt skär så att man ser att den drar åt det blåa, mycket vakert.
Men som du säger, båda e lite små???
Kan tyvärr inte det där med att skicka bilder.
Trevlig midsommar alla växtälskare kompiskram.gif
Lottiz
Jaha, ja det kanske är jag som har bråttom... Det är ju så roligt att se dom växa och ville gärna att de skulle vara jättestora och prunkande redan ;P
Ramoth
Å hur ända in i fågelsången har du fått din Blue Wonder att bli blå? (sorry, kan inte stava)
Snälla du, berätta !!!

Annars håller jag med dej. Friska fina plantor, men de tar god tid på sig.
Mina från förra året är nu riktigt granna yahoo.gif
French Vanilla fick jag dock köpa nya i år eftersom de stendog i höstas.
Behåll två och gav bort en och alla tre dog.
(Någon annan som haft övervintringsbekymmer med just den storten? Behöver de extra hänsyn?)
Årets växer sakta, men säkert, och lovar gott yes.gif
jahi
[quote name='Ramoth' date='26-06-2008, 16:32' post='862883']
Å hur ända in i fågelsången har du fått din Blue Wonder att bli blå? (sorry, kan inte stava)
Snälla du, berätta !!!
giggle.gif
Men jag har ju inte fått den att bli blå.
Den är snarare lila, men den DRAR ju åt det blå hållet o det syns bättre om du plaserar den brevid en färg som tar fram det blå(typ min skära pellis)
Tror inte att jag har hört talas om en blå BLÅ pellis nånsin.
Min vanilla var därimot mer gul än jag vågat hoppas, men blekgul (tack o lov)
SkaparStugan2
Skickar några bilder på mina rosenknopps pellisar. Jag är nybörjare på pelargoner så jag är glad att jag lyckas komma så här långt!
Lottiz
Oh, så roligt att se och så fina de var! Men dina är ju faktiskt mindre än mina till och med, så jag kanske inte behöver vara orolig att mina är förkrympta. Du får lägga upp mer bilder när blomman är utslagen!
SkaparStugan2
Ja det ska jag göra! yes.gif
SkaparStugan2
Nu har min lilla rosenknoppspelarnon Kronprinsessan Mary slagit ut!
Lottiz
Oh, så söt den var! Tack för bilderna!

Fast det är det här som är det dumma med pelargoner, man vill alltid ha fler...
SkaparStugan2
Ja du har alldeles rätt så är det! Mitt projekt framöver är att försöka hålla liv i dom jag har och om jag sedan lyckas övervintra dom också så beställer jag nog fler nästa säsong från Odla yes.gif
Lottiz
Nu är dessa samma pelargoner helt fantastiskt stora. Tror de flesta av dem kan räknas som fullvuxna. Blommar gör de för fullt, även doftisarna. Ville bara tala om det innan jag spricker av stolthet och glädje!

Någon som är intresserad av bilder på underverken?
Ingrid Zon3
Jaaa, jag vill se! Ångrar fortfarande att jag inte beställde French vanilla! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon