nelly.trott
Jag undrar vad menas med högluftfuktighet när det står i beskrivningar ? Hur många procent behövs det för att palmer skall trivas ?
Alexander-VG-zon3
beror på vilken palm det handlar om ,, dom flesta som säljs i butikerna tål fukten som finns i en normal lägenhet . hög fukt procent vet jag inte riktigt hur högt det är men över 50 är väl högt ?? i tropikerna ligger det väl runt 80-100% jag själv har ute här i Sverige en solig dag uppmätt så lågt som 20% fukt .

kan man dessutom ställa ut den på våren-sommaren-hösten så får du massor av fukt och växer sig fin .

annars är det bara att hålla jorden fuktig nere vid rötterna och duscha bladen 2-3gånger i veckan så trivs olika palmer bra .
nelly.trott
tack för svaret!!!
ställa ut alla kan jag tyvärr inte då balkongen är liten hihi(drömmer om ett hus) sen har jag :
Phoenix canariensis
Woshingtonia robusta
Chrysalidocarpus lutescens-guldpalm
Phoenix roebelenii
Fiskstjärtpalm-

i vardagsrummet finns det ca 57 %
och i andra rummet ca 60 % - då rummet är litet och där står 500 liter akvarium

hoppas att de klarar sig bra smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (nelly.trott @ 20-06-2008, 08:50) *
tack för svaret!!!
ställa ut alla kan jag tyvärr inte då balkongen är liten hihi(drömmer om ett hus) sen har jag :
Phoenix canariensis
Woshingtonia robusta
Chrysalidocarpus lutescens-guldpalm
Phoenix roebelenii
Fiskstjärtpalm-

i vardagsrummet finns det ca 57 %
och i andra rummet ca 60 % - då rummet är litet och där står 500 liter akvarium

hoppas att de klarar sig bra smile.gif

Guldplam och Fiskstjärtplam ska du hålla en högre fukt om ,, speciellt guldplamen .

Phoenix palmerna tål normal fukt ,, Robustaplamen tål låg fukt men vill gärna ha ett grunt lager med vatten stående på fatet inte för mycket vatten dock ytan ska vara torr men rötterna ska ha det fuktigt hela tiden då får du en hög tillväxt .
nelly.trott
men Gud vad bra att ha dig här Tack för all info.
P.s har mejlat dig tidigare men jag tror inte att du fick mejlet.
d.s
ahhh tänkt ppå en sak ... vart köpte du din Licula grandis ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (nelly.trott @ 20-06-2008, 11:34) *
men Gud vad bra att ha dig här Tack för all info.
P.s har mejlat dig tidigare men jag tror inte att du fick mejlet.
d.s
ahhh tänkt ppå en sak ... vart köpte du din Licula grandis ??

oj förlåt ,, känner inte igen nåt mejl från dig ?? skickade du på hotmail adress så kan jag ha missat det för att jag har bytt innan rätt så ofta ,, min hotmail nu är FLAXSS_@hotmail.com skicka gärna om du vill .

min Licuala grandis köpte jag i skåne på en lokal Plantskola(kostade runt 200kr ) ,, just nu är den ute och har redan växt till sig .

[attachment=19995:IMG_5333.JPG]
nelly.trott
hittar inte riktigt nån skötselråd ... hur sköter du den ?
Alexander-VG-zon3
nu har jag den ute i ett norr-öst läge och håller den fuktig hela tiden och ger den näring ca 1gång i veckan . sedan kan den övervintra inne ( kan bli ful i bladen ) men håll den även under vintern lite lätt fuktig och ge den extra ljuse ,, det är ljuset som är problemet . sen planterar man om den i mars-april om den nu klarat vintern och så sätter man ut den när det är runt +15c
( tål inte under +5c ) och växer inte förens dagarna är över +14c och nätterna över +4c . att ha den inne åretrunt vet jag inte hur det funkar !!?? . inne vill den nog ha hög fukt den vill nog ha samma som guldplamen skulle jag tro .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon