freddy_v
Hej alla glada,

Jag tänkte fråga lite om mitt 2-åriga syrénträd, som inte riktigt har den färg man kunde förvänta sig. Jag köpte den pga att den påstods ge blommor med en rödaktig nyans. Nu visade det sig att blommorna istället blev lila. Jag undrar kort: Kan jordens ph-värde påverka syrénblommornas färg? Visar syrénträdets symptom i så fall på för sur eller basisk mark?

Christer i Falköping
Det är ytterst få blommor som ändrar färg beroende på pH i jorden. Vad jag vet tillhör syrener definitivt inte dem. Det finns dock vissa växter som du nästan bara hittar i jordar med speciellt pH, så kallade visarväxter. Blåbär t.ex. växer helst i surjord. Kan lite fö lite om visarväxter för att kunna skriva något med säkerhet här. Om marken skulle vara för sur eller för basisk skulle nog nästan inget växa där alls.
Christer.
Fågelvägen
Hej freddy v det är inte så ovanligt att plantor blivit felmärkta nånstans på vägen från plantskolan till en privatkunds trädgård. Ibland är den vackra bilden som sätts upp intill en buske i plantbutiken blekt av solen, så du tror du köper en vit eller gräddfärgad växt och så är den i verkligheten illröd eller violett. Ibland är lapparna förväxlade eller texten olika på framsidan och på baksidan av lappen. Fråga i affären där du köpte plantan. Är färgen fel kan du antagligen få plantan utbytt. Någon kompensation för ditt besvär ska du kanske inte räkna med. sad.gif
freddy_v
Tackar för svar!

Jag glömde förresten nämna att jag har en rododendron ca 5 m från syrénträdet som har visat en väldig blomning de senaste åren, medan syrénträdets blommor vissnar ganska snabbt.

Kanske kan detta vara ett tecken på en liten, liten försurning? Kan ju vara veta inför framtiden...

Syrénens röda blommor har jag redan gett upp hoppet om men det kvittar egentligen, den är ju fin iaf och dessutom luktar den gott. :-)
Vetgirig
Rododenron klarar enbart ett liv i sur jord! Kalkar du så ajöss.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon