Full version: Nybörjare
Eva Nilsson
Mitt namn är Eva och en gammal dröm har gått i uppfyllelse: jag har skaffat mig en underbar liten odlingslott. Jag är så mycket nybörjare som man kan bli men jag har en liten odlingsvision. Jag har inte bråttom att börja odla utan vill pyssla lite med jorden och få i gång en kompost m.m. Efter att ha rensat min lott från ogräs vill jag mineralberika den och ägna mig åt vad jag tror heter gröngödsling. Jag vill så alfalfa eller klöver på min lott. Saken är bara den att jag inte vet var man köper dessa saker. Så jag undrar om någon kan ge mig tips på var man kan köpa alfalfa eller klöverfrö i storpack samt kalk. Jag bor i Göteborgsområdet. Kan man köpa detta på internet och var i så fall? Jag har provat Blomsterlandet men de hade inte det jag sökte.

Tacksam för svar och tips. Är så himla ny och vet knappt någonting om det här.

Tack och trevlig midsommar.

Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr säljs kanske inte gröngödsling i storpack till hobbyodlare längre de enda jag vet är olssons frö som säljer gröngödsling i större förpackningar och de säljer bara till yrkesodlare. Kanske man kan hitta någon slags gröngödsling i lite större pack via Granngården de har ibland större förpackningar av sånt som andra butiker bara har småförpackningar av.

Kalka behöver du inte ifall du ska odla ekologiskt med hjälp av gröngödsling etc. det är bara om man enbart använder konstgödning(=mineralgödsel) man kan behöva höja pH värdet, enligt nyare rön får man utmärkta resultat på jordar med lägre pH ifall man gödslar med ekologiska metoder även då man odlar såna grönsaker som kål som många böcker hävdar behöver högt pH.

Här hittas info om kalkning och ekologisk odling
Eva Nilsson
Tack Åsa för ett snabbt svar.

Jag ska prova Granngården och jag tror att jag kanske skippar mineralerna då. Har lånat flera böcker på biblioteket så jag ska försöka läsa på lite mer om dessa saker.

Ha det gott,

Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kom precis på att Runåbergs säljer groddfrö av alfalfa i större förpackningar och de fröerna lär ju gå bra att använda som gröngödsling också. Hos Runåbergs kan man välja mellan 100g, 250g och 1kg förpackningar av alfalfa

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon