Full version: Svartplommon
Katharina
Jag ber om ursäkt för att bilden är lite usel.

Jag har bestämt mig för ett svartplommon och var på handelsträdgårn och kikade idag. Hittade detta träd som var rätt stort. Men ska stammen se ut så? Det är kort stam och förgrening.

Kan jag köpa trädet och plantera det nu, eller bör jag vänta till hösten? Vi bor i zon 2-3 och platsen trädet ska stå på är söderläge lite blåsigt. Vad tror ni?

Åsa, mälardalen zon 2
Svartplommon finns både i buskform och som stamträd. Är det ett stamträd du vil ha passar inte den plantan, prata med personalen ofta kan de ta hem önskade växter på beställning, många träd och buskar tas endast hem på beställning.

Med tanke på att växterna numera sitter i kruka så brukar det gå bra att plantera de flesta växter under hela odlingssäsongen, man får bara vara extra noga att vattna då man planterar under den varma säsongen.
Tjosan
Wow vilken vacker planta, i buskform o allt... wow. smile.gif
Katharina
Det är ju inte alls nödvändigt att det är ett träd, har bara fastnat i den tanken. En buske är väl så mycket härligare eftersom den kommer stå nära andra buskar. Nu ångrar jag att jag inte köpt den :-( Men förhoppningsvis står den kvar på måndag :-)
Tjosan
Själv har jag ett körsbärsträd och en körsbärsbuske.. Är mycket mer förtjust i körsbärsbusken..
Färgen på plantan du visade måste ju vara riktigt vackert mot bakgrundsljus. dvs solen bakom sig så färgerna lyser upp.
Katharina
CITAT (Tjosan @ 20-06-2008, 00:05) *
Själv har jag ett körsbärsträd och en körsbärsbuske.. Är mycket mer förtjust i körsbärsbusken..
Färgen på plantan du visade måste ju vara riktigt vackert mot bakgrundsljus. dvs solen bakom sig så färgerna lyser upp.

Ja, den var vacker och solen sken på den och bladen såg nästan lysande ut. Nu har jag surfat in på handelsträdgårdens sida och de har öppet imorgon. Tror att den får flytta hem till oss då. Har surfat runt på svartplommon träd/buskar. Och en buske passar betydligt bättre in på vår lilla tomt.

Ezereht
Jag kollade på svartplommon och en prydnadsapel (purpurapel) med också "svarta/mörka" blad sist jag var på plantskolan. Dom var såååå fina. Buskformen verkade kosta kring 360kr, och trädformen kring 750kr. Men det varierar säkert från ställe till ställe, och säkert lite också mellan plantorna hur fina dom är.
Krolliljan
Köpte ett blodplommonträd i våras. Har ingen riktigt bra bild.
[attachment=20004:IMG_0001_186.JPG]
Katharina
CITAT (Krolliljan @ 20-06-2008, 19:50) *
Köpte ett blodplommonträd i våras. Har ingen riktigt bra bild.
[attachment=20004:IMG_0001_186.JPG]

Vackert :-)

Det var ett blodplommon och inte ett svartplommon. Vad är egentligen den stora skillnaden. Blir inte riktigt klok på att surfa runt på det.

Vi har köpt det nu i alla fall :-) Och jag ska plantera det med makens hjälp nu så snart sonen sover lite djupare. Men nu slog det mig att jag fortfarande tänker träd, med stör som den bindes fast vid, men så ska den ju inte stå. Behöver jag stötta upp en buske som är nästan två meter hög? Hur i såfall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon