Mina första digitalis som jag frösådde förra året ståtar nu med minst 20 stänglar som börjar slå ut.
Den heter Pams choice och är gräddvit utvändigt och mörk brun inne i kalken.
Läste i en länk till en länk att det var bättre att plocka av vissna blommor för att den skulle komma tillbaka nästa år. Så min fråga är: Skall jag göra det. Vad händer om den får gå i frö. Dör moderplantorna då och får jag vänta 2 år igen? Hur gör ni?? Glad midsommar, Månkan
ewa zon 3
21-06-2008, 11:01
Visst kan du prova att klippa ned stänglarna direkt efter blommning och har du tur så kan de blomma även nästa år men jag tror inte att de blir så långlivade.
Digitalis purpurea 'Pam's Choice räknas som tvåårig så säkraste sättet är att så varje år för att inte bli utan. Du kan också prova att spara några stänglar och låta den självså sig men då är det inte säkert avkomman blir som mamman.
/Ewa
mamamaggan
21-06-2008, 21:36
Har många digitalis dock inte Pam's choise . Digitalis är tvåårig så för att få blommor igen får du antingen låta de gå i frö och självså sig eller ta hand om fröerna och så där du vill ha dem.
Har låtit mina självså sig och har numera digitalis lite varstans på tomten.
De får väldigt många frön, så du behöver inte spara alla fröställningarna ifall du tycker de ser trista ut medan de står och "mognar". Digitalis brukar fröså sig själv, men fröna kan ligga länge i jorden utan att gro, i väntan på rätt förhållanden. Ofta hittar man därför fröplantor inne i häcken eller mitt i trädgårdslandet etc., dem kan man flytta till lämpligare platser medan de ännu bara har blad, inga blomskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.