Full version: Nödrop
Överbölingen
Vi gav upp på "blå källkaraktär. Vi gav upp på rött vin Men nu provar vi med champagne.
Söker blomning som är vit ("skummigt") eller svagt gult till champagnefärgat. Ymnighetshornet är på tapeten fortfarande och vi har sökt överallt.

Förutom färger :
Klättrande
Hängande
Marktäckande
Bladfärger enl ovan

allt var för sig.

Heuchera har vi några jättebra men söker fler växter. Främst perenner men nödlösningar med annueller kanske måste användas.

Desperat Överböling
Biggan_
Kan daggruta passa in?
Betty
Alcea excubita: höjd 150 cm, stora vita eller ljust gula malvalika blommor.
En nyhet från nordöstra Turkiet. Jag har ingen egen bild och jag har bara sett den på bild, dottern fotade den nere på Botan förra sommaren.
Jag föll för den blekgula skönheten direkt!
Fröna beställde jag från Konnässörsklubben i våras, jag har några frön kvar om du vill ha...

Edit. tillägg. "Vitt skummigt" = blomningen hos vit aklejruta...
Gåsis
Vitt och skummigt får mig att tänka på limonium. Astilbe kanske kan gå om färgen är rätt.

Överbölingen
Hur hög blir Limonium?
Krolliljan
Skummande.
Då tänker jag på brudslöjan

Scannad bild på Brudslöja från vår stuga

Gåsis
Limonium hos mig blir kanske 40-50 cm hög. Jag har bara den lila men av den kan du få om det är nåt skumpastuk över den... Smala kvistar med yv i toppen är det. Jag gillar den jättemycket.

/Åsa
Gåsis
Kom på en till som kanske har lite skumpa över sig. Asclepias incarnata "Ice ballet". Den har jag en kvar, frösådd förra året som du kan få. Blir ganska hög, blommar ganska sent, blir lite kal runt fötterna - jag har låga nävor som marktäcker.

/Åsa
stennie
Kanske en jättevädd, Cephalaria gigantea.

Blommar nu för första gången hos mig.
Överbölingen
34 arter av allra högsta intresse har kommit in som förlag till Ymnighetshornet.För den som inte har koll på vad det är så är förklaringen enkel. En jättestor isolator, som en gång i tiden varit oljefylld för värmedämpning och använts vid omtransformering av elektriciteten vid Krångede kraftverk. Sagda isolator har placerats nergrävd till hälften och lutar ca 30°. Den är brun till färgen och har nära en dm refflor på utsidan. Invändigt är den slät. Diameter ca 50 cm i övre delen. Vikt ca 250 kilo. Vi tackar och bugar för alla tips vi har fått.
Immix
Spännande! Du får visa bilder när det är klart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon