Full version: Potatistråden 2008
Pirum
Jaha, jag har visst inte haft tid att "plåga" er med ändlösa rader av växande potatisplantor i år; annat (än trevligare) har fått min tid. Dock, nu är det ju midsommar och första lilla skörden har vi såklart tagit upp. 4 sorters potatis blev det "förodlat" i hinkar i år; åkerpotatisen stod under torkan närmast i träda och är inte redo för skörd än på några veckor.

Men, nu börjar potatisäsongen på allvar! Dela med er av bilder på era potatisar, skriv om hur de smakar, ser ut, vad som helst. Jag tycker det funkar bra med en sådan här "allmän" tråd där alla kan potatisposta i allmänhet utan att bekymra sig om att starta nya trådar etc. (Däremot är det såklart jättebra att starta egna trådar för specifika frågor etc!). Och så tycker jag det är kul att kunna gå tillbaks till tidigare års trådar. 2005 , 2006, 2007

Så, vi vill se bilder på era potatisar...dela med er av erfarenheter från olika sorter...hur är de nya sorterna på den svenska marknaden, jag tänker på finska Timo, etc?

Potatisarna nedan är odlade helt utan extra tillskott av gödsel (och kan alltså kallas ekologiska, åtminstone tills EU helt kapat ordet), och nästan utan tillskott av vatten...menmen, skörden blev ändå rätt ok. 6 ris räcker till, öh...7 personer tror jag. Inte jättebra alltså, men, midsommar är midsommar - det ska inte vara stora bakpotatis man äter liksom. Detta är inte hela skörden, jag bara pytsade upp lite på tallrikar för att få några bilder. Iddes inte heller väga dem, men skörden var nog dubbelt så stor förra året...vattning och gödsel som sagt...

[attachment=19994:midsommar_Ros.jpg]
Early Rose. Gammal amerikansk sort från 1860-talet. En av de klassiska färskpotatisarna, känslig för bladmögel och skorv. Idag finns det både tidigare och bättre sorter vad gäller skördkvalitet (mängd, vikt), men det är klart man ska ha "rosar" på midsommarbordet!

[attachment=19992:midsomma...ngEdward.jpg]
King Edward. Presentation är väl överflödig, men denna drygt 100 år gamla sort är traditionellt sett använd som höst- och vinterpotatis; jag menar dock att den är underskattad som färskpotatis kring midsommartid. Vacker och god.

[attachment=19993:midsommar_RedDuke.jpg]
Red Duke of York. En ursprungligen brittisk 1800-talssort (Duke of York) som upptäcktes i röd variant under andra världskriget i Holland. Vackert rött skal, djupt grönlilafärgade stjälkar och blad, verkar växa härdigt...det här är en sort som det bör odlas mer av - och nu går den ju att köpa som sättpotatis i Sverige. Någon annan som provat?

[attachment=19991:midsommar_BlaKongo.jpg]
Blå Kongo. Även denna är, i likhet med King Edward, oftast ansedd som en senare potatissort, men jag tycker nästan den är bättre som färskpotatis. Om man inte har väldigt bra jord blir den annars lätt lite tråkigare i skalfärgen framåt hösten, nu i tidiga sommaren är färgen vacker och jämn.
TantGredelin
Jag har inga bilder, men skördade första Minervan en vecka före midsommar. Som vanligt med Minerva så var den inte särskilt god. Men tidig är den och rätt stora (men få) potatisar under de första stånden.Jag lagade till dem i ugnen med olivolja, timjan och purjolök, så de blev goda i alla fall.
Nästa test blev Princess till midsommarbordet. Den var SÅ fin, första gången jag provar, men inte sista. Jämnstora små potatisar, gulvita och rätt fasta. Inte minsta skavank. Smakade underbart till sillen och övriga tillbehör.
Ingen av dem har blommat. Nästa gång jag skördar Princessan så ska jag plåta.
ingrid fuxwall
Har inga bilder men kan säga att de var goda tummenupp.gif

har ätit i flera dagar och även gett dotten. Nu får resten växa till sig och jag får äta sallad - den växer som ogräs whistling.gif
Pirum
Jag gav mig på några fler hinkar idag...kan säga att de nog borde stå MINST en vecka till, med tanke på storleken, men, nu är det midsommar så det spelar ingen roll att de är som bordtennisbollar, eller ibland mindre, i storlek. smile.gif

Kan återigen rekommendera Blå Kongo som midsommarpotatis...jättefin, och vacker till både smör och gräddfil, eller vad man nu kan tänkas ha till dem. Av mina fyra sorter ovan (King Edward, Kongo, Red Duke och Rosar) så smakade väl rosarna mest 'midsommar', det måste jag säga, men de var faktiskt också minst, trots att åtminstone King Edward ju inte är att betrakta som tidig sort. Att Red Duke gav mer än rosarna förvånar mig inte, det är ju också en tidig sort, och också den sorten med klart kraftigast skal än så länge.

Vi kupade även några hundra potatisar i åkern (med jordfräs alltså) idag, attans...de har lidit av torkan, trots att det regnat runt 30mm, eller mer, den senaste veckan så var jorden tämligen torr. Får se om det blir någon vidare skörd i år, jag befarar att skorven tar en del om inte annat, den brukar vara värre under torrår. Och flera sorter vi satt är känsliga, som Troll och Early Rose. (Sen har vi rätt skorvtåliga sorter också, som Beate, King Edward, Red Duke och Cherie)
EKLO
Jag har lagt 6 sorter i år, alla på friland. Jag hade bara plats för fem potatis av varje (och då står de ändå lite väl trångt på en del ställen är jag rädd). Pentland Juvenil (gick tidigare under det trevligare namnet Kullens favorit, om jag fattat dethela rätt); Princess (som torghandlaren menade ersatte sorten Silla, som inte längre går att få tag i påstod hon); Rocket; Amadine; Rosenpotatis och Maria. Kullens favorit började blomma (vit blom) först av alla för ett par veckor sedan (södra Bohuslän), tätt följd av Rocket med blå blom, och Princess med vit blom. De andra har inga blommor än, och jag vet inte heller om alla sorterna ska blomma.

Hela idén bakom min potatisodling i år är att få potatis utan skorv eftersom jag aldrig haft det. Därför har jag under förra sensommaren grävt ut nya land och preparerat alla småland med extra mycket organiskt material och godsaker - mängder av mask och fin mylla nu i vår.

Och ändå - lik förbannat även i nya land i år: Skorv på alla sorter utom Rosen och Amadine, som stod för sig i ett eget land. De andra sorterna är utspridda på två land, inget av dem har haft potatis på massor av år. När jag midsommartestade ett stånd vardera av Rosen, Rocket och Kullens favorit var det med en - för närvarande vänner och släktingar obegripligt djupgående – sorg jag konstaterade att all möda för att förebygga skorv inte haft ngt resultat. Det kändes verkligen rätt bittert. Goda var de givetvis allihop, mycket till och med, och rosenpotatisen var ju ljuvlig utan sin skorv - men annars var det ju rent eländigt att det inte funkade i år heller. Och vatten har de fått två gånger i veckan under hela vårens torka, kanske ändå inte tillräckligt. Till saken hör att jag förra sommaren hade en enda potatis i det land där skorvpärerna nu står - och den gav finfin skörd utan ett spår av skorv. Det var därför jag satte de flesta där i år. Pyttsan säger jag.

Men som sagt: Goda, ganska många knölar också, fast givetvis ännu mkt små.

mvh Eklo
Knytt
Vilken kul tråd!
I år har vi bara några få king edward från affären, skulle egentligen inte ha potatis men så kliade det i fingrarna så tog jag det jag hade smile.gif

Jag kollade dem här om dagen och de var mkt mkt små, vi pratar alltså under centimetern. Men det är ju en sen sort så jag får väl tåla mig smile.gif

Nästa år är jag sugen på rosen, blå kongo och någon som passar till bakpotatis.
Har ni några förslag?
Andra favoriter ni aldrig vill vara utan?

Red:
Red duke var ju vacker! smile.gif
puskas5
Härom dagen såg jag ett inslag på tv om en "experimentodlare" på Senoren i Blekinge som odlar i halm. Han sätter potatisen i jord och täcker med ett rejält lager halmen. Denna skyddar potatisen mot solljus, torka och skyfall och binder fukt.
Jag gjorde något liknande förra året när jag odlade i enkel pallkrage. I takt med att blasten växte fyllde jag på med gräs och annat kompostmaterial och fick riktigt bra potatis.
I år använder jag samma metod i en pallkrage med gammal svensk röd, Rättviks röd och rödbrokig svensk. Alla tre sorterna har jag fått av Nordiska genbanken i Alnarp. Det är sena sorter med ganska liten skörd men väldigt god smak.
Min tidigaste potatis Arielle är inte klar än på några veckor på grund av den långvariga torka som var före midsommar.
Pirum
Kul att läsa om alla era erfarenheter smile.gif

CITAT (EKLO @ 22-06-2008, 17:46) *
Hela idén bakom min potatisodling i år är att få potatis utan skorv eftersom jag aldrig haft det. Därför har jag under förra sensommaren grävt ut nya land och preparerat alla småland med extra mycket organiskt material och godsaker - mängder av mask och fin mylla nu i vår.

Vi har problem med skorv, i en av våra små åkrar, och det blir oftast värre torrår som detta. Sorterna som går rimligt bra är Amandine, Cherie, King Edward, Beate, Red Duke, hm...Sava och Jutlandia har gått hyfsat också. Samt...öh...nån annan dansk sort som jag glömt namnet på nu. Bäst är kanske Beate *funderar*. De flesta andra sorter går ganska dåligt,, vad gäller skalkvaliteten alltså, smak osv är ju fortfarande bra. Hm.

Rosenpotäter (Early Rose) får vi oftast skorv på, så grattis att den gått bra hos dig.

Har du så små land att du sätter ett fåtal potatisar kan du prova med rhododendrongödsel för att sänka pH-värdet en smula, det kan vara värt ett försök.
EKLO
CITAT (Pirum @ 25-06-2008, 22:57) *
Kul att läsa om alla era erfarenheter smile.gif

Rosenpotäter (Early Rose) får vi oftast skorv på, så grattis att den gått bra hos dig.

En logisk förklaring till att just rosen och amandine klarade sig utan skorv - förutom att de står i ett land för sig själva - skulle kunna vara att jag satte dem tidigast, ett par veckor före de andra. Då var jorden blöt och ganska sval, medan de andra antagligen fick det rätt torrt första veckan eller så. Jorden i det landet är också annorlunda, brukad länge (fast inte med potatis tidigare) medan skorvlanden består av gammal 40-årig skräpkompostjord med ännu en del askbitar och skit kvar. Dock, som sagt, i vinter och förra sommaren ivrigt omskött med massor av nytt organsikt material och komockor.

Skorv är ju bakterieangrepp - har jag läst. Men ingenstans får man andra råd än att sänka ph och se till att inte tillsätta aska, algomin etc. Men de där bakterierna de verkar då mer livskraftiga än dessa enkla tips tycks göra gällande, det blir i alla fall min erfarenhet. Någon med fler tips? Jag kan omöjligt ha för högt ph i alla mina land...
puskas5
Någon (jag tror det var EKLO) skrev i en tråd att skärgårdsbönder brukade lägga en tångruska runt varje sättpotatis som gödning. Jag har testat den metoden på tidig potatis, Arielle. Den har vuxit i jord som tidigare har varit dålig potatisjord. Dessutom har det varit nästan kruttorrt under större delen av växttiden. I dag provtog jag två stånd. Det gav ett kilo jättefin potatis och det var gott om småkölar på rötterna. Bättre än jag hade väntat mig under omständigheterna. Jag tror att tången har gjort susen.
EKLO
Hej Puskas, jo det var jag som skrev om tångruskorna - kul att det funkade hos dig! Jag har just igår lagt högar av tång runt en massa potatisplantor eftersom jag i år inte kan kupa så bra (sådde bondbönor mellan knölarna - inte så fiffigt ur kupningssynpunkt visade det sig) - hoppas det ska funka med tång"kupning".
puskas5
EKLO. Jag har gjort något liknande. Jag har "kupat" med gräs. I fjor "kupade" jag med halvfärdig kompost i pallkrage. Det gick bra.
Platinum
Kupa?

När sår man potatis? Hur mycket utrymme krävs?
EKLO
CITAT (Platinum @ 02-07-2008, 20:03) *
Kupa?

När sår man potatis? Hur mycket utrymme krävs?

Jag satte min potatis (zon 2) i slutet av april (eller la potatisen, som man säger här i södra Bohuslän). Kupar gör man när blasten kommit kanske 5-10 cm, dvs man skrapar upp jord runt varje plantas bas, så att småknölarna inte riskerar att komma ovan jord. En andra kupning brukar också behövas ett tag senare. Därför ska man sätta potatisen mycket glesare än man tror, för att ha gott om jord mellan plantorna att kupa upp. Kanske 30 cm mellan potatisarna i raden, och 60 cm mellan raderna - inte mindre.
Platinum
CITAT (EKLO @ 02-07-2008, 20:53) *
Jag satte min potatis (zon 2) i slutet av april (eller la potatisen, som man säger här i södra Bohuslän). Kupar gör man när blasten kommit kanske 5-10 cm, dvs man skrapar upp jord runt varje plantas bas, så att småknölarna inte riskerar att komma ovan jord. En andra kupning brukar också behövas ett tag senare. Därför ska man sätta potatisen mycket glesare än man tror, för att ha gott om jord mellan plantorna att kupa upp. Kanske 30 cm mellan potatisarna i raden, och 60 cm mellan raderna - inte mindre.

Så om jag testar potatis i en av mina sålådor nästa år i mitt växthus. Bara två styckna? Sålåda 40cm djup 1 meter lång och ca 40cm bred? Jag har annat jag kan gröda men vore ju kul med potatis, aldrig testat det.
Johanna O
Idag har vi premiärätit Rocket! Det är första gången jag satt potatis, och jag måste säga att det var lättskött och kul med gröda som växer så fort! Men som jag slet i hösts med att ta upp ett nytt land, och som jag har slitit med grepen för att få bort kirskålen (och lyckats)! Tungt var det!!! Potatisarna fick förgro i tvättstugan, och det funkade tydligen bra!
Allt slit med landet gjorde att njutningen vid premiären var stor! Så underbart att gå ut till potatislandet, försiktigt gräva upp en planta som stått i blom ett tag, lyckan att hitta stora, släta knölar och som sedan avnjöts med dill från kökslandet! Så färskt det bara kan bli, inga gifter och inga transporter!!!

Jag kommer definitvt att sätta potatis även nästa vår!

Hälsningar
Johanna
fluffis
Timo undrade någon om... Smakar alldeles excellent jämfört med Minervan enligt sambon, potatisodlarsonen från Skåne (vi smakade av den råa potatisen). Minervan har varit i jorden 8 veckor, Timo i 7. Samma storlek på de bägge sorterna idag. Timo har kortare blast trots att den stått i mycket mera sol, Minerva gav mycket blast och det rätt tidigt, Timo segade på långsamt med blastväxten.
Odlar nu potatis för första gången, i pallkrage. Förköpte mig i okunskapen, så det blev ca 20 sättpotatisar i varje krage, förmodligen alldeles för tätt inser jag nu... Men kul var det! Att se dem växa!
Så på lördag tar vi Minervan ur jorden (lite brunröta på dem kan nog förväntas, efter stickprov) och har lite sillkalas! Sen sätter jag morötter, räddisa och tomat i lådan; bära eller brista! Är ju nybörjare sa jag juh, Måste prova! :-)
puskas5
I går kväll åt jag årets första potatis, Arielle, odlad i tång. Den smakade himmelskt och då inte bara för att jag har odlat den själv utan för att den hade den där speciella smaken av nypotatis som saknas i den hårt drivna potatis som man köper i butiken. Nyklippt, egenodlad dill (mammuth) och en klick smör på är allt som behövs. Efter det jordgubbar från pallkrage. Mums.
Preussen
CITAT (Platinum @ 02-07-2008, 21:03) *
Så om jag testar potatis i en av mina sålådor nästa år i mitt växthus. Bara två styckna? Sålåda 40cm djup 1 meter lång och ca 40cm bred? Jag har annat jag kan gröda men vore ju kul med potatis, aldrig testat det.

om jag varit som dig hade jag inte satt potatis i växthuset då tomater och potatis är nära släkt med varandra och gärna smittar varandra.
Pirum
CITAT (Preussen @ 03-07-2008, 11:01) *
om jag varit som dig hade jag inte satt potatis i växthuset då tomater och potatis är nära släkt med varandra och gärna smittar varandra.

Växthus kan lätt bli för varmt nu tror jag dessutom.

Kul med era erfarenheter som sagt, jag tror jag kanske eventuellt kan provsmaka ett par ris från frilandet till helgen, annars får det nog bli nästa helg. Först ur blir Early Rose, samt Timo som jag har satt kanske 50st av och det är för mycket - så de får bli provpotatis.
fluffis
Följdfrågor här till er potatisexperter:

Kan man förvara lite av årets potatis-skörd till nästa år, som kommande års sätt-potatis? Utifall den var riktigt god och smaskig?

Hur går man till väga isåfall? Hur förvara knölen; och när ta fram den för groddning etc? Om det går alls vill säga...

Eller tips om länk om ni inte orkar förklara...
Vore evigt tacksam!
EKLO
Lycka: två stånd utan skorv till kvällsmaten! Båda Kullens favorit - låg avkastning, men goda och vackra. Verkar vara Rocket som får värst skorv hos mig, står i samma land och granne med Kullens favorit, men har ett helt koppel skorvangrepp på varje knöl (men mkt hög avkastning). Hos grannarna en kilometer bort är Rocket favorit och helt skorvfri. Och till midsommar hade ett stånd av Kullens favorit i samma land en del (lite) skorv den också. Man undrar ju ...

Odlat från egen undanlagd potatis har jag inte gjort, och har dessvärre d'ärför inga råd att ge dig om den saken, "fluffis".
annablåbär
CITAT (EKLO @ 05-07-2008, 23:16) *
Lycka: två stånd utan skorv till kvällsmaten! Båda Kullens favorit - låg avkastning, men goda och vackra. Verkar vara Rocket som får värst skorv hos mig, står i samma land och granne med Kullens favorit, men har ett helt koppel skorvangrepp på varje knöl (men mkt hög avkastning). Hos grannarna en kilometer bort är Rocket favorit och helt skorvfri. Och till midsommar hade ett stånd av Kullens favorit i samma land en del (lite) skorv den också. Man undrar ju ...

Odlat från egen undanlagd potatis har jag inte gjort, och har dessvärre d'ärför inga råd att ge dig om den saken, "fluffis".

Hej jag har stor kompost samling av mina grönsakers skräp som en gång blandade jag med jord och som hade jad tre dagar innan kastat i potatis skal efter ca 10 dagar efter blandningen visade några potatis växten sig som jag lämnade kvar bland bönors plantor och några veckor senare tog min man upp skörden och det var godaste potatisar har jag ätit i mitt liv . det året i maj månaden har jag odlat bakpotatisar i en plasthink som är 50cm bred och 30 cm bred och ca 15cm dj och nu i juli började växtbladen bli gula men inga blommor har visat sig kan det vara att det är dags att skörda eller annat som pågor (nått sjukdom , eller ) kan det va att bakpotatis behöver inte blomma.... och när ska man skörda bakpotatisar.
fluffis
Potatis-odlar-sonen till sambo kom med stora råd: Vattna inte! Eller sällan. Så gjorde jag. det tog 8 veckor innan potisen var klar, en del blast med pytte-potäter stack jag ner igen i samma jord, 3 veckor senare fick vi mer fin ny-potatis!
Minerva var först, gräddig i koncistensen, men inte med så mycket smak. 2-3 vecor senare Timo; fantastisk smak av färskpotatis! Sen 2-3 veckor senare igår: Resten av Minervan smakade fantastiskt! (ca 12 v i sandjord i pallkrage)!
Timo var helt underbar efter ca 12 veckor, med fler knölar per blast: 1 pallkrage med 2 våningar gav 1 kastrull Minerva, men dubbla mängden, 2 kastruller med Timo/ ca 4 liter per kastrull. Zon 3-4, ca halvskugga-sol.

Blev dyr ny-potatis det där; ca 40 kr per 2 kg sättpotatis per sort x2 ... Som gav ca 10 kg totalt..

Nästa år sätter jag knölar från mat-affären, som ni säkert alla gör här! Det är nog bara potatisodlarsonen som kommer knorra emot det...
Sonja.S
Jag odlar potatis under svart plast. Det är första gången och det fungerar jättebra. Behöver inte kupa potatisen och den ligger ytligt. Stoppar bara in handen och plockar de större potatisarna, de små får vara kvar på tillväxt.
Pirum
[attachment=21805:potatos080726_003.jpg]

[attachment=21804:potatos080726_002.jpg]

Inga vidare foton, men, jag hann inte ta kort på dem innan de tvättats och hamnat i kastrullen...hm...hur som helst (och det finns bättre bilder längre upp i tråden), potatisen har fått det alldeles för torrt hos oss, med få undantag, och skörden är därefter. Red Duke of York har dock fått en del potatisar av skaplig storlek, om än varierande. Småpotatisarna i fatet får bli ett eget kok lite senare kanske, möjligen att stekas, vi får se vad det blir.

Övriga Red Duke i den stora kastrullen ska avnjutas med rådjur; Red Duke är även som relativt färsk potatis ganska 'grov' i texturen (eller vad man ska säga) och suger upp sås fint, det är ingen blöt potatis, snarare åt det mjöliga och torra hållet - men den är ändå ganska fast. Men inte jättefast. Får ganska fort ett gediget vackert och rött skal, och tål skorv rimligt bra även torra år som det här. Ok, nu har det regnat ett par veckor eller så, till och från, men innan dess rådde närmast saharisk torka och när vi tog upp potatisen idag så var jorden nästan som cement på sina håll

Red Duke of York rekommenderas.
EKLO
Hur fick ni tag på Red Duke tro?
Pirum
CITAT (EKLO @ 27-07-2008, 14:10) *

Den köpte jag på en vanlig plantskola förra året. Kommer inte ihåg namnet på kedjan plantskolan var med i, det var ett så fånigt namn. Men tror "grön" ingår i namnet på kedjan. Möjligen står det i potatistråden 2007, men jag orkar inte kolla just nu. Varmt.

Tror www.larsviken.se importerar dem, de kanske kan tala om vem som är närmsta återförsäljare i din trakt.
Nina H
Odlar i år Arielle för första gången. Den ger rätt bra skörd men en sak förbryllar mig; när jag tar upp ett stånd så kommer själva sättpotatisen med i mer eller mindre förbrukat skick. Idag var en sättpotais bara lite mjuk och så liksom urgröpt på de ställen där det växt ut nya potatisar.
Annars har ju själva sättpotatisen varit så gott som obefintlig när man väl skördar. Något typiskt för Arielle eller för året? (Har inte börjat ta upp mina Rocket än.)

Och som vanligt har vi lyckats drälla lite makro-potatisar även vid upptagningen förra året, varvid mitt vitlöksland varit invaderat av småplantor. Små och få potatisar, bl a röda som vi inte odlat på två år (??), men väldigt goda. Dessa potatisar har alltså överlevt vintern och börjat växa på våren, fast rätt sent.
Vi brukar sätta potatis sent på hösten och kunna få färskpotatis till julafton, en del brukar då vara frusna, men de här har alltså klarat sig galant över vintern. Märkligt!
fluffis
Oj, det lät spännande; kan man sätta potatis på hösten? Hur gör ni då; täcker den? Helt eller delvis? Eller odlar i växthus? Vilken klimatzon befinner ni er i?
Hmmm... Blir sugen på att prova...
Preussen
här i zon1 är det ett stort förtret när inte upplockade pantofflor växer nästa år i annan gröda. en nabo har med flit låtit pantoflorna ligga kvar och fått en bra skörd.
Myosotis
CITAT (EKLO @ 27-07-2008, 14:10) *

Kolla t.ex. här: Tartuffli´s

Visste inte ens att det var detsamma som Rode Erstling som jag också odlar. I år har jag dessutom Olivia (blå), King Edward (favorit!), Laratte (jättegott!) och Mehlige Mühlviertler.
I fjol testade jag bl.a. La Bonotte, som gav de största potatisarna någonsin, samt Linda och Blå Congo. Det är så kul att testa nya, ovanliga sorter.

Preussen: Det är ett problem i zon 3 också!! De växer som ogräs. Det blir konstigt med växtföljden då, det var ju meningen att man inte skulle ha potatis där under några år. Visst kan man skörda dem men det blir nog ännu fler skadedjur än vanligt.
Nina H
CITAT (fluffis @ 31-07-2008, 02:45) *
Oj, det lät spännande; kan man sätta potatis på hösten? Hur gör ni då; täcker den? Helt eller delvis? Eller odlar i växthus? Vilken klimatzon befinner ni er i?
Hmmm... Blir sugen på att prova...

Klimatzon 2 (Stockholms län). Vi petar ner den i vanliga land bara. Att veta när är lite knepigt. Men någon gång i september. Många gånger har det blivit perfekt, andra gånger lite för sent (förra året). Ibland några fina och några frusna potatisar. Vi har inte täckt mer än bara kupat lite extra, men frågan är om vi inte skall prova att täcka med något i höst.
Myosotis

Potatisfrukt. Sorten är Mehlige Mühlviertler.

Färggrann skörd.

Platinum
Skulle det vara tekniskt möjligt att odla potatis i hink i källaren under vintern? Källaren håller som lägst 10 grader vintertid och tillgång till fönster finns.
Noak
Förra hösten började jag gräva för ett nytt trädgårdsland, (det gamla är fullt med ormar), men i våras orkade jag inte med att fullfölja färdigställandet...
Maken hittade en potatispåse i skafferiet med 30 cm långa groddar. Släng ner dem i nylandet sa jag och glömde bort alltihopa.
Idag tog jag en titt- 30 kg perfekt King Edward blev skörden...

[attachment=23278:hemma_sl_aug_003.jpg]
stina
Jag brukar odla ett kilo sättpotatis i en pallkrage varje år (för att få lite eget bara). Men dom två sista åren har jag haft problem med någon gul tjock larv som förstör en stor del av potatisen. Skitäckliga saker rent ut sagt som grävt sig in i potatisen. :-( Vad kan det vara och kan jag göra något för att slippa otäckingarna nästa år?
staples
Hej - jag hoppar in i potatistråden i hopp om att få hjälp.

Vi har odlat 5 olika sorters potatis i pallkragar i år: King Edvard, Cherie, Desireé, Charlotte och Home Guard. Alla utom Cherie är nya sorter för i år hos oss.
Nu har Desireé fått konstiga utväxter på dig och jag undrar om någon vet vad det kan vara? Skorv eller - ve och fasa - potatiskräfta? Desireé ska dock vara resistent mot det senare...
Vi fick 90mm regn under ett dygn i början av augusti och innan vi fick bort det mesta (båtpumpen) från 'landet' så var det ordentligt blött i alla pallkragar... pulverskorv kan visst orsakas av för mycket väta?? Annars har vi odlat potatisen på samma sätt som i fjol och då blev de sorter vi hade då jättefina.
Fler bilder finns i mitt fotoalbum.
Hälsningar Maria

Edit: (4/9) Idag fick jag av Koloniträdgårdsförbundet reda på att potatisen på bild 1 har pulverskorv och bild 2 och 3 har nätskorv. Inte speciellt roligt men det var inte potatiskräfta i alla fall...

Länktips:
www.smak.se (kolla under: "kvalitetsarbete..." och sen "skador och sjukdomar").
www.for.se (Fritidsodlingens Riksorganisation)
www.koloni.org (Svenska Förbundet för Koloniträdgårdar och Fritidsbyar - Koloniträdgårdsförbundet)

potatis-2-bild1.jpg

potatis-1-bild2.jpg

potatis-3-bild2.jpg
puskas5
I år har jag odlat tre sorters gammelpotatis i en pallkrage. Jag hade ont om jord så jag täckte med kompost och gräs i stället för att kupa.
Nu har jag skördat. Så här gick det:
Gammal svensk röd. Jag satte en handfull knölar som hade övervintrat i jorden från 2007. Ganska liten skörd, hälften av knölarna angripna av nematoder.
Rödbrokig svensk från Nordiskt genresurscenter. Jag satte fem potatisar. Fick ganska liten skörd men väldigt fin potatis.
Rättviks röd från Nordiskt genreurscenter. Fem sättpotatisar. Stor skörd, potatisen lätt skorvig.
Allt ska kokas med skalet på och ätas med kött och sås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon